Singgah Jap

Jumaat, 14 Januari 2011

Macam-macam

Sejak Atif dah sekolah secara rasmi ni.. aku rajin la check beg sekolah dia dan selalu tanya apa yang berlaku di sekolah pada hari tu. Macam-macam peristiwa yang kita tak sangka yang kita rasa dia makin besar rupanya (bunyi peristiwa tu cam kes besar je.. haha).

Hari Ketiga persekolahan
Atif: Ibu, hari ni Atif nangis sikit je. Ha.. Atif suruh kawan Atif bayaq 2 kupang kat Atif sebab dia nak nama Atif (sticker nama).. ni duitnya.
Ibu: Ha? kan sticker tu nama Atif bukannya nama kawan tu!
Atif: Habis tu dia dah nak. Atif pun kata bayaq 2 kupang pas tu dia pun bagi.
Ibu: Esok pulangkan semula duit kawan tu. Lain la kalau Atif buatkan nama dia.
Atif: Ye la..

Hari Keempat Persekolahan
Atif: Ibu, ni kawan Atif bagi pinjam pen dia.
Ibu: Besok mesti pulangkan tau. Nanti kalau ibu dia tanya mana pen dia, macam maner? Kesian dia.
Atif: Tapi kawan Atif tu bagi pinjam..
Ibu: Besok mesti pulangkan.
Atif: Ok la.. Atif pinjam satu hari je..

Hari Kelima Persekolahan
Ibu: Berapa baki duit sekolah Atif?
Atif: Tak da baki
Ibu: Atif beli apa? Kan ibu bagi tiga ringgit tadi.
Atif: Atif beli aiskrim dua kali. Satu aiskrim seringgit. Yang seringgit lagi hilang.
Ibu: Atif letak mana?
Atif: Cuba ibu tengok poket baju dan sekolah Atif. Atif dah cari tadi tapi tak de jugak.
Ibu:  Jaga duit elok-elok. Lain kali duit lebih tu masuk dalam tabung.

Hmmmm... setiap hari ada je peristiwa yang berlaku yang mana aku rasa makin mematangkan Atif.

"Aku mohon padaMu Ya Allah. Peliharalah anak-anakku dan seluruh umat. Tenangkan hati dan fikiran mereka. Terangkan hati mereka. Fasihkanlah lidah mereka membaca Al-Quran. Amin."


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails