Singgah Jap

Rabu, 30 Disember 2009

Perjalanan ke Tanah Suci - Bahagian 1

Baitullah.. first time tgk dgn mata kepala sendiri rasa mcm2.. terharu + gembira + tak percaya = tp sgt bersyukur dpt jd tetamu Allah.. mudahan dpt pg lg..


Dah 2 minggu kt M'sia baru hilang 'jet lag' kitorang... hehe.. kalu x.. pantang letak kepala mesti terus hanyut.. then tengah malam terjaga sbb kt Tanah Suci masih awal lagi.. pas subuh sambung plak tido sampai nak zohor.. teruk betul.. maklum la.. 55 hari kt sana then nak adjust semula rutin kt Malaysia.. tu yg amik masa skit..

Beza waktu M'sia n Makkah lebih kurang 5 jam.. maksudnya.. kalau M'sia pukul 10 pagi.. Makkah pukul 5 pagi hari yg sama.. tu yg tak dpt nak menstori pasal Tanah Suci lg.. kita sembang2 je la.. sambil cr idea bernas.. hehe..

Macam tu gak masa mula2 sampai Madinah.. 2 hari pertama tu.. waktu antara Maghrib dan Isyak aku mesti tertido walaupun tgh baca Al-Quran.. huhu.. dahsyat sungguh keadaan aku masa tu.. tapi hari ke3 dah boley 'adapt' dgn suasana Madinah..

Oleh kerana aku kena extend 10 hari kt Tanah Suci maka cuti tahun aku telah berjaya dihabiskan dan terpaksa pulak tambah dgn cuti tanpa gaji (4 hari = RM500 bro..) huhu.. dugaan... elaun2 utk tempoh 40hari perlu dibayar semula (almost RM1k).. tapi bila dipikirkan semula.. apa salahnya aku bayar balikkan.. lg pun utk tempoh tu aku tak kerja.. n org lain yg tolong buat kerja utk aku.. lagi pulak.. Allah dah janji tidak akan papa org yg menunaikan fardhu haji.. yakin sungguh2.. mudahan Allah luaskan rezeki kita semua.. Amin..

Satu lg.. persiapan fizikal dan mental mmg sgt perlu.. pihak Tabung Haji sgt menggalakkan kita pergi di usia muda.. bayangkan waktu hendak melontar di jamrah kita perlu berjalan sejauh 7km selama 4 hari.. kira2 1jam 45minit berjalan.. tu tak termasuk lagi kita nak berjalan kaki ulang alik dr tempat kediaman ke Masjidil Haram (2 km pegi balik) setiap waktu.. (seperkara yg aku perasan.. hehe.. org2 muda lebih sabar berbanding dgn warga emas biler berada di sana.. dugaan Allah semua ni sebenarnya.. bukan mengutuk ya.. ni dr pemerhatian aku yg lemah iman ni..)
Dalam Masjidil Haram.. kitorg amik dr tingkat atas..

Laluan sa'ie.. org yg berihram tu tgh sa'ie.. ulang-alik dr bukit safa ke bukit marwah.. sampai kt lampu hijau tu.. org lelaki disunatkan berlari2 anak (ramal).. org pompuan jalan cam biasa.. (time amik gambar ni kitorg bukan dlm ihram tau!). Hari2 (setiap saat) ada org wat umrah.. Laluan sa'ie ni wpun bersambung dgn masjid tp tidak dikira sebahagian masjid so org perempuan yg dalam haid boleh lalu kt sini..


Tempat minum air zam-zam.. ada banyak tempat air dlm masjid.. boley minum sepuas2nya.. sunat minum sambil berdiri.. sebelum minum jgn lupa doa.. "Ya Allah! Kurniakanlah kami ilmu yg bermanfaat, rezeki yg luas dan penawar segala penyakit".


suasana luar Masjidil Haram pas solat subuh.. banyak burung merpati..

ok.. sambung lg nanti..



Sabtu, 19 Disember 2009

Alhamdulillah...

Alhamdulillah...

First word yg kuar dr minda dan mulut weol.. akhirnya aku dan CK selamat sampai ke tanah air yg tercinta selepas selesai melaksanakan rukun Islam ke5.. dapat berjumpa semula dgn keluarga dan sahabat handai dlm keadaan yg baik.. Alhamdulillah..

Weol landed kt Penang International Airport tepat jam 7.33pg, 17Disember 2009 after 55days kt Tanah Suci.. sepatutnya sampai M'sia 7Disember 2009.. tapi Allah masih mengizinkan weol sebagai tetamuNya.. kena extend lg 10 hari... huhu.. mula2 dpt berita tu rasa sedih gak.. hehe.. sbb rindu sgt dah kt semua di M'sia.. tp bila berdoa dpn Kaabah mohon Allah tunjukkan apa yg baik utk weol.. rasa lega dan bersyukur plak kerana weol dpt stay lg sbb tak tau la biler dpt sampai lg ke Baitullah... mudahan kedatangan weol baru2 ni bukan la yg terakhir dan kalau tiada rezeki utk sampai lg mohon Allah ganti dgn syurga.. Amin..


Sebenarnya.. antara sbb2 weol kena extend adalah pihak Arab Saudi hanya membenarkan 4 penerbangan sehari kuar dr airportnya.. hmmmm... mcm2 kan.. dan yg terlibat hanyalah kami2 yg naik Malaysian Airlines.. adalah 5 grup penerbangan yg terlibat drp seratus lebih grup M'sia.. tp tu semua urusan Allah.. kita hanya merencana tp Allah penentu segala..


Banyak pengalaman yg dapat dikutip + dilihat + jd iktibar etc.. akan distori mori kemudian together with the pics.. time ni weol masih lg dlm perubahan masa tdo n berjaga.. hehehe.. ni kepala pun dok ting tong lg.. belum sempurna diadjust..


Apa2 pun.. Syukur Alhamdulillah atas segala kurniaanNya.. doa utk kengkawan yg lain gak.. mudahan kita semua akan dijemput Allah ke rumahNya.. best woi! Tak terkata.. Tak terucap... usahalah utk sampai ke sana.. kita tak tau usia kita bertahan setakat maner.. duit boley cari tp umur kita x tau.. tu antara yg menguatkan azam weol utk ke sana walau apapun terjadi... InsyaAllah.. biler ada keazaman mcm tu.. Allah akan bantu selesaikan kesemuanya.. n kena doa sungguh2..

InsyaAllah aku akan stori lg nti pasal Kota Madinah Al-Munawwarah dan Makkah Al-Mukarramah.. (The best places in the world! MasyaAllah..)


p/s: kena pulun marking nih.. lusa dah nak kena anta markah final students.. huhu.. Allah Maha Besar..

Khamis, 22 Oktober 2009

Tetamu Allah

Alhamdulillah... Allah dah jemput kami (aku dan CK) jadi tetamuNya... InsyaAllah kul 4.00pg nanti kami kuar rumah dan menuju ke Kompleks Tabung Haji di Bayan Lepas.. pihak Tabung Haji minta kami berada di sana sekitar 5.30 pg.. dan InsyaAllah kami dijangka berlepas ke Madinah pukul 11pg nanti..

Mohon ampun dan maaf pada semua pembaca andai ada kekhilafan perbuatan maupun perkataan atau pandangan juga cerita2 kami yg tidak menyenangkan.. Doakan kami selamat pergi dan kembali.. dan dapat menunaikan ibadah haji dengan sempurna serta diterima Allah..

Saat dan ketika ini debaran di dada semakin kuat.. macam2 terlintas di fikiran.. perasaan bercampur baur.. gembira + sedih + teruja + suspens + macam2 la pendek kata.. mmg Allah je yg Maha Mengetahui..

"Ya Allah! Engkaulah teman dalam perjalanan dan Engkaulah penjaga keselamatan kaum keluarga, harta benda, anak cucu dan sahabat handai.
Ya Allah! Peliharalah kami dan mereka dari keburukan dunia dan kerosakannya.
Ya Allah! Sesungguhnya kami bermohon kebaikan dan taqwa dalam perjalanan ini dan juga amalan-amalan yang Engkau redhai.
Ya Allah! Kami bermohon supaya didekatkan dan dimudahkan perjalanan kami dan kurniakanlah kami di sepanjang perjalanan ini keselamatan tubuh badan, agama dan harta benda, sampaikanlah maksud kami mengerjakan Haji dan mengunjungi Maqam Nabi-Mu, Muhammad S.A.W.

Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung denganMu daripada segala mara bahaya di dalam perjalanan dan perkara-perkara yang mendukacitakan, jauhi buruk pandangan pada kaum keluarga, harta benda, anak cucu dan sahabat handai kami.

Ya Allah! Letakkanlah kami dan mereka sekalian di dalam peliharaanMu, janganlah Engkau lucutkan nikmatMu dari kami dan mereka, janganlah Engkau mengubahkan kesihatan yang ada pada kami dan pada mereka wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."


Justeru itu.. kami dikehendaki memperbanyakkan bacaan talbiah.. yg maksudnya:

"HambaMu datang menyahut panggilanMu, Ya Allah!
HambaMu datang menyahut panggilanMu
HambaMu datang menyahut panggilanMu
Tuhan yang tidak ada sekutu bagiMu
HambaMu datang menyahut panggilanMu
Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan pemerintahan adalah kepunyaanMu,
tiada sekutu bagiMu"


InsyaAllah kami dijangka sampai ke tanah air pd pg 7Disember2009..


p/s: Nampaknya blog ni akan direhatkan sehingga awal Disember nanti.. tata... titi.. tutu..

Rabu, 21 Oktober 2009

Kelebihan (Fadhail) Air Zamzam

Zamzam mempunyai keberkatan, kelebihan dan keistimewaan yang banyak, yang tidak terdapat pada air-air lain. Berikut dinyatakan beberapa ciri keistimewaannya sebagaimana yang tersebut dalam hadis-hadis Nabi S.A.W. Antaranya:

1. Merupakan air yang terbaik di atas muka bumi dan boleh menyembuhkan penyakit (dengan izin Allah S.W.T).

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud:

"Sebaik-baik air yang ada di muka bumi ialah air zamzam. Terdapat di dalamnya zat makanan (orang yang meminumnya akan berasa kenyang seperti memakan makanan) dan penyembuh daripada penyakit."


2. Zamzam diberkati dan mengenyangkan peminumnya.

Abu Zar (Jundub bin Junadah) al-Ghifari r.a telah menceritakan mengenai kedatangannya ke Makkah sehingga bertemu Rasulullah S.A.W dan seterusnya memeluk Islam. Menurut beliau, setelah bertemu dengan Rasulullah S.A.W. Baginda bertanya kepadanya: "Sejak bila kamu berada di sini?" Jawabnya:"Semenjak 30 hari yang lalu.". Rasulullah bertanya lagi:"Siapa yang memberi kamu makanan?" Jawab Abu Zar:"Saya tidak mempunyai makanan dan saya hanya meminum air zamzam sahaja. Tetapi saya merasa semakin gemuk dan tidak pernah berasa lapar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Sesungguhnya air zamzam merupakan air yang diberkati. Sesungguhnya ia mengandungi zat makanan (orang yang meminumnya akan merasa kenyang seperti memakan makanan)."


3. Zamzam menyempurnakan hasrat peminumnya (dengan izin Allah)

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Air zamzam itu untuk sebarang tujuan (niat) orang yang meminumnya (dengan izin Allah)."





Dipetik dari buku "Makkah al-Mukarramah" hasil tulisan Dr. Abdul Basit bin Abdul Rahman.

Rabu, 14 Oktober 2009

BACA UTK SUKA2 SAJA YA...

CERITA 1

Seorang pemuda membawa teman wanitanya ke sebuah restoran Itali yang sangat terkenal. Dia sendiri pun belum pernah masuk sebelum ini.. tapi demi kemachoan dan mahu mengambil hati teman wanitanya.. dia memberanikan diri untuk makan di restoran itu...

Setelah mereka duduk dan memakan anggur yang disajikan.. si lelaki mengambil menu dengan keadaan penuh terkawal... Kerana bingung melihat nama-nama aneh masakan Itali.. dia memilih sembarangan. ..

"Waiter.. bawakan kami makanan Giuseppe Spomdalucci untuk 2 orang" kata lelaki tadi..

"Maaf.. encik" jawab waiter tersebut... "Itu nama pemilik restoran ini"..



CERITA 2

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid" kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

"Kenapa?" tanya Abah.

"Lailatuqadar" kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Berapa lama engkau tak ke masjid?" Abah tanya aku dgn nada yang tinggi.

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

"Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah.." sambung Abah lagi.

hehehehe...



CERITA 3

Aku kan abang....



Suatu hari Azman dan isterinya pulang dari kerja seperti biasa...
Tapi ada sesuatu yang luar biasa berlaku pada hari itu.
Cuaca panas menjadi lebih panas buat azman kerana tersekat di dalam trafic jam
Azman " Ish!, geram betul aku. Jalan tidak pernah sesesak ini, kenape pula sesak hari ni"
Isteri " Sabarlah abang, mungkin kerja-kerja pembaikan jalan sedang
dijalankan, tak pun ada kemalangan ke".
Dengan perasaan marah Azman berkata " Sabar!, Sabar!,Sabar! , itu
ajelah yang awak tau".
Kenderaan dihadapan masih tidak bergerak. Malah orang ramai makin ramai berkumpul.
Azman " Ini tak boleh jadi nie. Aku mesti buat sesuatu"
Azman keluar dari keretanya dan berjalan menuju ke arah orang ramai dan bertanya apa yang berlaku.
"Ada accident la encik" kata sorg mat rempit.
Lalu Azman pun menjerit " Tepi, tepi. Aku abang dia!. Tepiiiii,Akuuuu abanggggggg diaaaaaaaaaaaaa!"


Orang ramai yang berkumpul mula bergerak memberi laluan sambil berpandang sesama sendiri dengan penuh persoalan.
Dalam hati Azman berbangga dan berkata "menjadi juga idea aku ni"
Tetapi apabila menghampiri kawasan berkenaan alangkah terkejutnya Azman dan matanya bulat bagai nak terkeluar apabila dia melihat keadaan adiknya yang kemalangan itu..................
.........................................
.................................
....................................
.....................................
.......................................
.............................................

.............................................
...............................................
.................................................
.....................................................
....................................................
....................................................
sambil menutup muka dengan tapak tangannya. Dalam hati dia berkata... Oh! malu semalu malunya aku kerana adikku adalah

seekor monyet!!!!!! !



CERITA 4

Marriage Life Before and After !!

Before marriage.
Darling here.. Darling there...
After marriage.
Baling here... Baling there..

Before marriage.
I die for you. . .
After marriage.
"You die, up to you. "
Lagi lama married.
You die I help you!

Before marriage.
You go anywhere. . I follow you.
After marriage. .
You go anywhere. . Up to you .
Lagi lama married.
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
You are my heart, you are my love"
After wedding
"you get on my nerves. "

Before wedding
"you are sweet and kind just like Cinderella"
After wedding
"you are worse than godzila"

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it or not, I'm stuck with you
After wedding
Roses are dead, I am blue. You get on my head, I will sue you

Before wedding
Every makan he brings you to Shangri-La
After wedding
You want to go, he says you wait-la

Before wedding
She looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak


pssstt: Mudahan rumahtangga tak jadi mcm ni ya.. InsyaAllah makin lama makin sayang dan jd contoh pd anak2 pulak... kena banyak doa sbb kita ni mmg lemah iman... Aminn..

Selasa, 13 Oktober 2009

Audit Pemantauan



Alhamdulillah... pas tangguh dr bulan Julai hari tu.. akhirnya audit dibuat gak pada 27 dan 28 Ogos.. dan nampaknya PSP memang sangat layak dianugerahkan Sijil ISO.. hehehe..

Tahniah buat warga PSP.. apa pun usaha dan kejayaan kita.. hanya Allah la penentu segala..

Selasa, 6 Oktober 2009

KHAIRUL ATIF BIN KHAIRUL THALLEH

Makin dekat tarikh 23okt2009, makin sayu rasa hati.. semua harta yg bernyawa maupun tidak terpaksa ditinggalkan di tanah air.. demi memenuhi undangan Allah Taala sebagai tetamuNya.. Aku mohon Ya Allah! Jemputlah kami sebagai tetamuMu.. dan kini kami menyahut jemputanMu Ya Allah!..

"Atif dan Atifah.. pandai2 la bawa diri ya.. ibu dan ayah nak pegi sembahyang jauh.. InsyaAllah.. nanti biler ibu dan ayah balik.. kiter main sama2 ya.."

Ya Allah! Hanya Engkau la pemelihara seluruh alam semesta.. Mohon kekuatan dariMu Ya Allah.. peliharalah keluarga kami dan perelokkanlah akhlak anak2 kami..

Atif ready bergambar.. Atifah dok sibuk tengok kolam renang..

Atif masa 2 taun lebih.. lepak2 atas pentas shopping complex..


Ayah tolong pakaikan 'sport shoes' baru kt Atif..

Atif 6 bulan.. baru pas mandi.. sama tak macam Atifah masa baby?

baru nak merangkak.. rindunya ibu time tu..


sangat suka serakkan umah..


10 bulan.. baru nak nak berjalan2 jatuh..


11 bulan.. sangat suka mandi kolam..

Mudahan Atif dan Atifah jadi anak yg soleh dan solehah ya.. InsyaAllah ibu dan ayah pegi tak lama.. ada rezeki.. kita pegi pulak sama2... baik2 duduk dgn Atuk, Ayah Dili, Cik Yati, Mak Long dan lain2.. pandai2 jaga diri.. doakan juga ibu dan ayah..

Babai.. ibu sayang Atif dan Atifah..

Khamis, 1 Oktober 2009

Celup-celup kt Padang Broom P.Pinang

Assalamualaikum.. saja nak stori citer lama yg aku n kengkawan makan celup2 kt Pdg Broom, Penang.. kejadian berlaku bulan Oktober lepas.. time tu ada meeting kt Sandy Paradise Beach.. then ptg2 weol amik kesempatan bawak kawan dr Kota Bharu makan kt situ.. n sebenarnya aku yg dah bertaun dok Penang br 1st time sampai.. hahaha.. layan...

aku, Danizah, Oya n Juli (PKB).. tukang amik gambonya K.Nori.. hehehe


kena celup dulu sebelum makan.. kiranya mcm steamboat la kan.. kena celup/rebus sendiri..


sos yg disediakan utk dimkn bersama2 dgn bahan celupan td..


siap makan dah.. so nak bayar kena ikut jumlah batang lidi.. tu sbg bukti yg kitorg makan brp banyak.. kiranya sebatang = RM1..

best n sedap.. next time boley p lg..

tq to Oya n Danizah.. diorg yg belanja kali nih..

Selasa, 29 September 2009

Lawak Antarabangsa

Hari ni aku ada mesyuarat kt Batu Feringgi. Dengan semangat yg berkobar2.. seawal 7 pg aku pun memulakan perjalanan aku ke Batu Feringgi selepas berpamitan dgn CK.. hmmm.. kena kuar umah awal sbb takut atifah bangun plak.. nti sibuk nak ikut n buat drama swasta lg..

Suasana pagi ni tenang tp hujan sedikit renyai.. keadaan masih agak gelap so aku pun bukak lampu kete wpun dah kul 7pg.. perjalanan lancar sampai ke Paradise Sandy Beach.. Alhamdulillah.. lbh krg kul 7.45 pg aku sampai n terus p breakfast..

Pas breakfast.. terus p Bilik Tanjung utk stat meeting.. berenti utk kudapan kul 10.30 pg.. sambung lg meeting sampai kul 12.30 tghri.. haaaa... nak amik brg2 dalam kete n antar p bilik dulu sebelum mkn.. sampai kt kete.. remote controller x function.. cuak dah ni.. aku x kunci pintu ke? biler cek.. kunci dah tp pasal apa x boleh bukak ni? huhuhuhuhuhuhuhuhu... bateri abis sbb aku x tutup lampu kete.... wuuuwuuwwuuuu.....

Aku pun tepon CK mtk rescue 911... CK suruh cari dulu kengkawan yg ada 'jumper' then tumpang 'jump' enjin... hmmm.. ok la kalu gitu.. lega ckit.. pas mkn + solat + meeting + kudapan ptg.. kawan seopis aku.. NOOR DASREENA SHUKRIA BINTI ABDUL SHUKUR sudi memberi pinjam 'jumper'nya dan 'jump' dr enjin keter dia... hah.. lega...

Tapi... ada satu lg masalah.. hehehehe.. aku tak tau nak pasang 'jumper' tu.. mintak tolong plak dgn Encik Ulaimi (kawan dr PKB) dan Encik Aziz (kawan dr POLISAS)pasangkan... ingat ya kengkawan..

1. matikan enjin kete yg nak menge'jump' tu..
2. wayar hitam kepit kt -ve n wayar merah kt +ve.. (dr dan ke dua2 kete td)
3. then pas kepit baru la hidupkan enjin kete penge'jump'
4. pas kete yg di'jump' tu dah boleh stat.. tanggalkan wayar hitam dulu diikuti wayar merah..
5. akhir sekali... teruskan la memanaskan enjin kete yg di'jump' sekurang2nya setengah jam bg mengelakkan 'pisang berbuah 2x'... hehehe

InsyaAllah pas ni semua boleh buat sendiri.. moralnya.. dlm kete kiter kena ada 'jumper' dan mesti ada kete lain yg sudi nak tolong menge'jump'.. hehehe..

Alhamdulillah.. pas beberapa minit.. kete aku dah boleh stat semula.... Thanks to Allah...

Tima kasey ye Das + Encik Ulaimi + Encik Aziz.. jasa uol tetap dikenang..

Ahad, 27 September 2009

Jalan-jalan Cari Makan

Alhamdulillah.. akhirnya 'ngidaman' weol dpt direalisasikan... Allah Maha Pemurah.. hehehe.. sebenarnya weol dah lama mengidam nak makan roti bakar + telur setengah masak + air kopi kt Stesen Keretapi Kluang.. jgn gelak ya.. wpun benda2 tu semua kiter boleh buat sendiri tp kalu org lain buatkan bertambah2 sedapnya... ahaks..

Pasal menu kt Stesen Keretapi Kluang tu weol terbaca dalam paper lama dah.. tp tak berkesempatan nak sampai ke sana setiap kali weol balik ke Johor.. sebabnya.. rasa masa sangat singkat dan amat merugikan kalu nak berjalan2 kuar rumah tu.. hahaha.. punyer la.. so.. kali ni terkebetulan ada sepupu aku buat walimatul urus kt Kluang.. maka agenda lawatan ke Stesen Keretapi Kluang merupakan salah satu agenda yg tak boleh dipandang ringan.. haha.. Alhamdulillah..

Apa yg membuatkan weol teruja adalah tang kaya yg dibuat sendiri oleh keluarga tokehnya setiap hari.. jgn tak tau.. weol siap beli serbuk kopi dan kaya tu.. plan nak buat sendiri pas2 ni.. (roti bakar n air kopi ya.. bukan nak buat sendiri serbuk kopi n kaya tu...). Kalau korang nak rasa jemput la dtg umah weol ya.. dan satu lagi.. tokey kedai tu merupakan saudara 'lama' (sebab dah lama masuk Islam).. tu yg menambahkan keterujaan weol.. huhu.. dahsyat tul penangannya kan?

Meh kita layan gambar2 menu dan suasana stesen keretapi tu..

ni nama kedai tu dan waktu perniagaannya.. lama dah diorg bertahan nih.. bagus la..

antara menu yg ada dijual kt kedai nih.. harga masih boleh tahan murahkan?

ni nasi lemak yg berharga RM0.70.. 4 kali sudu dah abis.. so.. aku terpaksa mkn 2 bungkus utk cukupkan 8 sudu.. huhu

ni plak set roti bakar.. satu set = 2 keping roti yg dipotong 2.. kira kalau rupa mcm kt atas ni kira 2 set la.. (hehe.. angka bertuah = 2)

ni telur separuh masak ya... hmmmm... yummy!! kul 4 ptg pun aku masih lalu lg makan telur setengah masak... haha..


Jumaat, 25 September 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI..


Di kesempatan ini, aku sekorga nak minta ampun dan maaf kepada semua muslimin dan muslimat atas segala kekhilafan kami sama ada dalam bentuk perbuatan maupun pertuturan.. yang disedari maupun tidak.. InsyaAllah.. Mudahan silaturrahim yg dijalinkan mendapat redha Allah S.W.T..



Alhamdulillah... sekarang ni aku dpt beraya di kampung aku plak.. best! best!.. (pssssttt!! beraya kt Kelantan pun best gak.. esp time berkumpul dgn ipar duai.. hehe).. yg best raya2 ni sbb kiter dpt berkumpul dgn keluarga yg kadang2 setahun sekali pun payah nak jumpa.. sekali jumpa anak dah 2.. jumpa lg sekali.. anak dah tambah jd 4 pulak.. jumpa lg tahun depannya... aikkkk... dah tukar pasangan plak.. hehe.. apa pun.. time raya la kebanyakan org dpt cuti dan kuat semangat nak balik kampung.. tul tak?


Nak citer sikit je perbezaan beraya di Kelantan dan Johor ni.. kalau kt Kelantan.. menu utk pg raya pertama tu biasanya berubah2.. tahun lepas kitorg buat nasi dagang (aku jd tukang meriahkan suasana je ya..) n tahun ni plak.. buat nasi tomato.. (aku tolong gembirakan tukang masaknya.. saper lg kalau bukan CK.. hehe).. tp kalau kt Johor.. menu pg raya pertama tu dah ditetapkn sejak dr dulu lg oleh penyimpan mohor2 besar... 1. ketupat nasi 2. sambal goreng jawa 3. serunding daging 4. kari ayam.. tu la yg membuatkan hr raya aku sungguh bermakna.. ahaks..




Isnin, 14 September 2009

Broadband?

Assalamualaikum..

nampaknya dah banyak hari gak tak dapat nak berblog n berinternet guna broadband nih... hmmm.. sabar.. sabar.. sabar.. Allah sayang dgn hambaNya yg sabar..

tp dlm sabar2 pun.. saja nak komplen sikit.. hehe.. bukan aper.. konpius.. betul ke broadband? ntah2.. rubber band tak? tak pun.. brass band.. hehe.. tapi kalu kerap x boleh meng'explore'.. baik tukar namer kepada narrow band je la.. x pun kiter bandage jer.. haha..

sekarang ni kt umah aku tgh gelap gelita gara2 'black out' stat kul 11.30mlm td.. hmm. tak boley nak lelap mata plak.. td sebenarnya bangun sebab nak amik n pakaikan si atifah diaper.. tup2 terbukak plak komputer n nak try la 'broad band' aku ni.. hehe.. boley plak internet mengexplore dlm kepekatan malam ni..

sebenarnya.. antara faktor2 yg menyebabkan aku tak boley lelap mata ni adalah sebab excited nak balik kg beraya.. dok pk apa yg aku nak bawak balik kg nih.. kena list down siap2.. takut tertinggal buah2 tangan.. InsyaAllah rabu pg nti (16sept09) weol bertolak ke Kelantan n stay sampai raya pertama then shoot plak ke Johor.. satu Malaya weol jelajah.. cuma tak lalu negeri Perlis je... huhu.. tu la antara nikmat dan hikmah berkawin dgn org luar negeri kiter..

haaa.. mesti pelikkan kenapa first day raya dah bergerak ke negeri yg satu lagi... haha.. mcm tak sabor2 plak.. tp memang tu le jawapannyer.. sebabnya kalu ikut kalendar weol.. raya pertama tahun ni jatuhnya (giliran) di Johor.. tp biler dicampurtolakdarabbahagi.. kalu nak lama sikit di Johor.. (kes cuti dah tak ikut cuti semester la ni)kena la berkorban tukar kalender.. so.. ini tahun raya pertama lg di Kelantan.. biasanya raya kedua baru weol shoot ke rumah satu lg.. tp setelah aku menggoda CK.. beliau bersetuju raya pertama bertolak ke Johor..

ala.. lagipun Penang ngan Kelantan dekat je.. 6jam perjalanan termasuk berenti beberapa kali.. tak dak tol plak tu.. kiranya weol lebih kerap balik Kelantan compared to Johor yg sekali balik kena siapkan RMseribu+++... huhu.. lgpun last week br balik berposa kt Kelantan.. then after 10 days balik lg.. kira tak pe la kan raya pertama dah stat bergerak ke Johor.. hmmm... lagi la tak boley nak lelap mata ni..


satu lagikan.. yg bagus ikut giliran ni sebenarnya.. baju raya ikut kaler tema tu boley ditukar 2 taun sekali.. hahaha.. maklum la.. raya taun lepas nenek Kelantan yg tengok n taun ni atuk Johor plak yg tengok.. tapi oleh kerana kalendar taun lepas n taun ni sama.. so ini taun kena cari tema baru la plak...

maap la kalu tajuk entry kali ni tak berapa padan dgn entrynya.. hehehe.. ni la antara perasaan anak rantau.. berusaha utk jd isteri mithali (bukan dikesali ya.. huhu).. so kena la ikut suami mana berada.. godaan aku ajak CK berpindah ke negeri2 di selatan belum berjaya lg.. kena try n cari taktik or idea lain plak nampaknyer..

any ideas from uols yg we can share together gather? hehe.. zasssss.....
(dah.. dah.. dah.. nak pakaikan atifah diaper plak.. kang tak pasal esok aku kena jemur tilam plak.. hubby kuar 3 hari ni.. rindu ah.. huhu)

Wassalammmm....

Khamis, 10 September 2009

Rileks sat...

Kes 1

Seorang mahasiswa semester akhir menulis surat kepada ayahnya:

Ayah,
Saya merasa tidak selesa kerana terus menerus menulis surat kepada ayah untuk meminta wang. Saya merasa malu dan sedih. Saya ingin meminta wang sebanyak RM1,000 dari ayah, walaupun setiap bahagian tubuh saya memberontak.Saya meminta dengan tulus dari hati saya yang paling dalam, ayah maafkan saya.

Salam dari anakanda,
Sarip.

p/s: Saya merasa berat hati untuk mengirimkan surat ini, jadi saya cuba untuk mengejar posmen yang mengambil surat ini dari dalam peti surat .. Saya ingin mengambil kembali surat ini dan membakarnya, kerana surat ini pasti menyusahkan hati ayah. Saya berdoa dalam hati agar saya dapat semula surat ini, tapi sudah terlambat.

Beberapa hari kemudian dia menerima balasan surat dari ayahnya yang mengandungi ayat yang ringkas,


Untuk Sarip,
"Nak, doamu sudah dimakbulkan. Suratmu tidak pernah ayah terima".

Dari Ayahmu.


Kes 2

Seorang penumpang teksi mencuit bahu pemandu teksi yang dinaikinya. Terkejut dengan cuitan itu, pemandu teksi hilang kawalan menyebabkan teksinya melelong lalu melanggar divider jalan. Selepas dapat memberhentikan teksinya, pemandu itu spontan bercakap."Ingat…. jgn sesekali buat begitu lagi. Awak menakutkan saya!"Penumpang tadi meminta maaf sambil berkata:" saya tak sangka pakcik terkejut sangat dengan cuitan saya tadi."Dengan selamba pakcik itu menjawab:"mau tak terkejut.. Yelah, nie hari pertama pakcik bawa teksi selepas 12 tahun jadi PEMANDU KERETA JENAZAH kau faham-faham sajalah!"


Kes 3

Seorang kaya bersiar-siar dalam sebuah kampung. Lalu tersempak la dengan sekeluarga miskin yang sedang memakan rumput…

Org Kaya : Kenapa kau makan rumput ?
Org Miskin : Aku makan rumput kerana aku terlalu lapar..
Org Kaya : Sedap ke makan rumput ni ?
Org Miskin : Setelah tak makan seminggu, rumput inilah makanan paling sedap.
Org Kaya : Apa kata kalau kamu ikut aku ke rumahku. Aku belanja kamu makan besar.
Org Miskin : Betul ke ni Org Kaya ? Boleh ke aku bawa keluarga aku bersama ?
Org Kaya : Boleh.. Lagi ramai lagi bagus !
Org Miskin : Terima kasih wahai Org Kaya. Tapi makanan cukup ke untuk kami sekeluarga yang ramai ni ?
Org Kaya : Gerenti cukup ! Rumput lalang kat rumah aku tu lebih dua meter tinggi nye !



Kes 4

Sepasang pengantin baru mengalami gangguan kesihatan. Setelah diperiksa dengan teliti, doktor memberitahu perkara itu disebabkan oleh hubungan kelamin yang terlalu kerap."Untuk sementara waktu ini, anda berdua dinasihatkan supaya menghadkan kegiatan hubungan suami isteri. Sebaiknya dua kali seminggu sahaja.. Untuk memudahkan mengingat, saya sarankan untuk melakukan hubungan ini hanya pada hari yang bermula dengan huruf S, iaitu Selasa dan Sabtu," saran doktor. Akan tetapi pada malam ketiga berpuasa dari membuat hubungan itu, si suami tidak dapat lagi menahan nafsunya lalu mencumbui isterinya yang sedang tidur sehingga isterinya terjaga."Hari ini hari apa bang?" tanya si isteri."Sumaat"

hehehehe...



Kes 5

Dalam satu kelas darjah satu,seorang ustaz bertanya kepada pelajarnya.."kamu hendak ke mana?... syurga atau neraka?.. siapa yang hendak ke syurga.. angkat tangan... !! "maka semua pelajarnya pun mengangkat tangan kecuali seorang murid.
Kemudian ustaz itu pun bertanya lagi, "siapa hendak ke neraka?"..... semua pelajar tidak mengangkat tangan termasuk seorang murid tadi... dengan kehairanan ustaz itu bertanya.."bila saya tanya nak masuk syurga.. awak tak angkat tangan.. bila saya tanya nak ke neraka pun awak tak angkat tangan... .habis awak nak ke mana??".. Jawab murid itu.."saya tidak mahu pergi ke mana ustaz.. bapa saya suruh saya datang sini belajar, dia pesan.. jangan pergi ke mana-mana, tunggu sampai dia jemput"....

Rabu, 9 September 2009

Kenangan dengan bos lama..

Salam Ramadhan kengkawan sekalian.. sedihnya ramadhan dah nak sampai ke penghujung.. dah nak labuhkan tirainya.. kenapa aku rasa ramadhan kali ni cepat sgt berlalu?

Bersempena dgn ramadhan ni jugak dok teringat kt bos lama JP (haha.. jabatan perempuan!).. Encik Abdul Latif bin Ahmad.. dok rindu kt bacaan doa beliau yg begitu syahdu dan meresap di kalbu.. tu la kelebihan dan keistimewaan Encik Abdul Latif yg sukar ditandingi oleh ketua2 yg lain..


Gambar kenangan bersama Encik Abdul Latif.. mesti boley teka yg maner satu beliau yg dimaksudkan kan?

Isnin, 31 Ogos 2009

Menganiaya atau Teraniaya?

Assalamualaikum.. (mulakan majlis dgn Surah Al-Fatihah)

haha.. meh kita blajar sikit pasal bahasa kali ni.. kekadang kita baca dan dah diterangkan banyak kali pun masih "tak reti2 bahasa" lagi.. sbb tu kita kena banyak belajar dan bersabar.. mohon kefahaman dr Allah..

ok.. tak reti2 bahasa pun membawa pelbagai maksud gak.. antaranya.. 1. tak paham2 apa yg org lain maksudkan.. 2. memang tak paham apa makna perkataan tersebut.. 3. cari la maknanya kt kamus2 ya.. ada kamus pelajar.. ada kamus dewan edisi 3, 4 dll.. boley la rujuk dan cari lain2 perkataan yg korang tak paham..

baiklah.. sekarang kita teruskan pembelajaran kita..

tajuk entry kali ni adalah dipilih dr kata dasar "aniaya".. yg bermaksud :

"perbuatan yg dilakukan supaya org lain menderita - melarat, sakit dsb (Allah mengutuk sesiapa yg berbuat aniaya sesama makhluk)."

biler kita tambah pula imbuhan (pengapitan) di depan kata dasar seperti 'meng', 'ter', 'peng' dan ''peng - an'.. maka perimaknanya turut berubah:

1. menganiaya - melakukan sesuatu supaya org lain menderita, terseksa dgn tidak semena2.

2. teraniaya - diperlakukan dengan sengaja atau tidak sengaja sehingga menanggung derita.

3. penganiaya - orang yg menganiaya.

4. penganiayaan - perbuatan menganiaya atau penyeksaan.

Dahsyatkan kesan "aniaya" ni.. tp yg paling dahsyat adalah kerana penganiaya akan mendapat kutukan drp Allah akibat penganiayaannya.

Bgmana pulak kalau dilakukan dgn tidak sengaja? Maksudnya.. bukan niat nak "menganiaya" org lain? tp kesan dr kesilapan yg kita tidak sangkakan rupanya kwn kita rasa jd "teraniaya".. wpun kita dah berusaha menebus kesalahan dgn memperbetulkan apa yg silap - mengadap bos besar dan mengaku kesilapan serta meminta maaf.. adakah masih dianggap sebagai penganiaya? Mohon pandangan pembaca sekalian ya..

Saudara-saudaraku,
suka aku ingatkan diriku jua dirimu
usah jadikan setiap masalah sebagai penyakit
jadikanlah ia sebagai kematangan diri
setiap penyakit ada penawarnya (kecuali mati)
begitu juga masalah
aku bersyukur dipertemukan dgnmu
banyak yg aku pelajari dri persahabatan ini
terima kasih atas huluran pengorbanan dan usaha untuk mengindahkan sebuah ukhwah
aku sgt berharap agar ianya berkekalan
bukan hari ini maupun esok
apatah lg hati manusia sering berubah
semua itu terjawab pd diri masing2
hatimu merupakan raja dalam dirimu
ingatlah..
Allah menjadikan semua kejadian dgn sempurna
Allah Maha Adil
meskipun yg baik dan buruk itu juga drp Allah
mungkin ada kesilapan yg kita lakukan Allah beri petunjuk
ada hikmah di sebalik kejadian..
carilah hikmahnya..

Baiklah.. cukup pembelajaran kita kali ini.. InsyaAllah.. di lain entry kita belajar yg lain pulak ya.. Wassalam.. (tutup majlis dgn tasbih kifarah & Surah Al-Asr)

p/s: kata2 bertulisan biru saya cedok dr satu jurnal (utk tatapan dan renungan kita bersama saja).

Selasa, 25 Ogos 2009

Ramadhan Al-Mubarak

Kekadang kita minta pd ALLAH setangkai bunga cantik dan segar tp ALLAH beri kaktus berduri.

Kita minta kupu2 yg cantik, ALLAH beri pula kita ulat berbulu.

Kita sedih dan kecewa kerana tidak dapat apa yg diminta... namun.. kaktus itu berbunga dgn indah sekali dan ulat berbulu bertukar menjadi kupu2 yg sgt cantik.

Itulah jalan menuju Allah, indah pada masaNya..

Allah tidak memberi apa yg kita harapkan tetapi Allah memberi apa yg kita perlukan..

Kadang kita sedih, kecewa, terluka tetapi sebenarnya Allah sudah mengatur apa yg terbaik buat hamba2Nya.

Sesungguhnya.. yakinlah dengan janji ALLAH.. dan ALLAH tidak pernah memungkiri janjiNya.

Semoga kita diberi kekuatan dan keikhlasan utk terus beriman kepadaNya. InsyaAllah..

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK.

Sabtu, 15 Ogos 2009

Amalan Surah-surah Pilihan

Assalamualaikum..


Oleh kerana lama sgt berehat dr mengupdate blog ni.. so entry kali ni agak panjang sikit.. Bacalah dgn hatimu.. InsyaAllah..
Saja nak share sikit tentang fadhilat membaca surah-surah pilihan dr Al-Quran.. Semua surah ada fadhilatnya tp berikut adalah antara surah yg terpilih utk entry kali ini.. Layannnnn...


1. Al-Fatihah (Pembukaan) - 7 ayat

Di antara fadhilat membacanya menurut beberapa hadis Rasulullah SAW:
  • Mendapat pahala seperti membaca sepertiga Al-Quran.
  • Al-Fatihah adalah untuk apa yang dimaksudkan dalam makna bacaannya.
  • Untuk memohon sesuatu hajat yang baik kepada Allah SWT, baca 41 kali setiap hari, waktunya di antara solat sunat Subuh dan solat fardhu Subuh.
2. Al-Kahfi (Gua) - 110 ayat

Daripada Abi Said Al-Khudri berkata: " Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka dihamparkan (disinarkan) untuknya daripada cahaya antara dia dan bail Al Atiq."

Daripada Abi Hashim dengan isnadnya, sesungguhnya Nabi SAW bersabda: "Sesiapa membaca surah Al-Kahfi sebagaimana ia diturunkan, jadilah cahaya untuknya di hari kiamat."

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Kekuasaan Allah SWT utk memberi daya hidup kpd manusia di luar hukum kebiasaan; dasar2 Tauhid serta keadilan Allah SWT tidak berubah utk selama2nya; kalimat2 Allah (ilmuNya) amat luas sekali, meliputi segala sesuatu, sehingga manusia tidak mampu utk menulisnya. Kepastian datangnya hari kebangkitan; Al-Quran adalah kitab suci yg isinya bersih dr kekacauan dan kepalsuan.

2. Hukum2 - Dasar hukum wakalah (berwakil); larangan membangun tempat ibadah di atas kubur; hukum membaca "InsyaAllah", perbuatan salah dilakukan kerana lupa adalah dimaafkan; kebolehan merosak suatu barang utk menghindarkan bahaya yg lebih besar.

3. Kisah2 - Cerita Asyhabul Kahfi (sahabat gua); cerita dua org lelaki yg seorg kafir dan yg lainnya mukmin; cerita Nabi Musa a.s dgn Nabi Khidhir; cerita Dzulqarnain dgn Ya'juj dan Ma'juj.

4. Dan lain2 - Beberapa pelajaran yg dpt diambil dr cerita2 dlm surat ini antara lain tentang kekuatan iman kpd Allah SWT serta ibadah yg ikhlas kpdNya; kesungguhan seseorg dlm mencari guru (ilmu); adab sopan antara murid dgn guru; beberapa contoh tentang cara memimpin dan memerintah rakyat serta perjuangan utk mencapai kebahagiaan rakyat dan negara.

3. As-Sajdah (Sujud) - 30 ayat

Dan diriwayatkan Imam Ahmad daripada Jabir berkata: "Adalah Nabi SAW tidak tidur hingga dibaca surah As-Sajdah dan Al-Mulk."

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW itu benar2 seorg rasul dan menjelaskan bahawa kpd musyrikin Mekah belum pernah diutus seorg rasul pun sebelumnya; menegaskan bahawa Allah Maha Esa, bahawa Dialah yg menguasai alam semesta dan Dialah yg mengaturnya dgn aturan yg paling sempurna; menyatakan bahawa hari berbangkit benar2 akan terjadi.

2. Hukum - Anjuran melakukan sembahyang malam (sembahyang tahajud dan sembahyang witir)

3. Dan lain2 - Keterangan mengenai kejadian manusia di dalam rahim dan fasa2 yg dilaluinya sampai ia menjadi manusia; penjelasan bagaimana keadaan org2 mukmin di dunia dan nikmat serta pahala2 yg disediakan Allah bg mereka di akhirat; kehinaan yg menimpa org2 kafir di akhirat dan mereka pd waktu itu meminta supaya dikembalikan saja ke dunia utk bertaubat dan berbuat kebaikan, tetapi keinginan itu ditolak; keingkaran kaum musyrikin terhadap hari berbangkit dan mereka menganggap bahawa hal itu adalah mustahil.

4. Yaasiin - 83 ayat

Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda:"Setiap sesuatu ada hati dan hati Al-Quran adalah Yaasiin" dan sesiapa membaca, maka Allah SWT tulis baginya sepertimana membaca Al-Quran sepuluh kali.

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Bukti2 adanya hari berbangkit; Al-Quran bukanlah syair tetapi ilmu, kekuasaan dan rahmat Allah; syurga dan sifat2nya yg disediakan bg org2 mukmin; mensucikan Allah dr sifat2 yg tidak layak bagiNya; anggota badan manusia menjadi saksi pd hari kiamat atas segala perbuatannya di dunia.

2. Kisah - Kisah utusan2 Nabi Isa a.s dengan penduduk Syam.

3. Dan lain2 - Tidak ada faedah peringatan bg org2 musyrik; Allah menciptakan segala sesuatu berpasang-pasangan; semua bintang2 di cakrawala berjalan pd garis edar yg telah ditetapkan Allah; ajal dan hari kiamat datangnya secara tiba2; Allah menghibur hati Rasulullah SAW terhadap sikap kaum musyrikin yg menyakitkan hatinya.

5. Ad-Dukhaan (Kabut) - 59 ayat

Daripada Abi Hurairah r.a berkata: Nabi SAW telah bersabda:"Sesiapa membaca surah "Haamim Ad-Dukhan" pada waktu malam, maka esoknya tujuh puluh ribu malaikat akan meminta ampun baginya."

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Dalil2 atas kenabian Muhammad SAW; huru-hara dan kehebatan hari kiamat; pada hari kiamat hanya amal2 seseorang yg dpt menolongnya; azab dan penderitaan yg ditemui org2 kafir di akhirat serta nikmat dan kesenangan yg diterima org2 mukmin.

2. Hukum2 - Kisah Musa a.s dgn Fri'aun dan kaumnya.

3. Dan lain2 - Permulaan turunnya Al-Quran pd malam Lailatul Qadar; org2 kafir hanya beriman kalau mrk ditimpa bahaya, kalau bahaya telah hilang mereka kafir kembali; dlm penciptaan langit dan bumi itu terdpt hikmat yg besar.

6. Al-Waaqi'ah (Hari Kiamat) - 96 ayat

Daripada Abi Dhibah berkata: "Telah sakit Abdullah yang boleh menyebabkan kematiannya. Maka diziarahi oleh Osman Ibnu Affan r.a beliau bertanya, apa yang kamu adukan? Beliau menjawab: Dosa-dosaku dan apa yang kamu mahu sekarang? Beliau menjawab: Rahmat Tuhanku. Perlukah saya panggil doktor? Beliau menjawab: Doktor lebih sakit daripada saya. Usman berkata: "Adakah kamu perlukan kepada wang?" Abdullah menjawab: "Saya tidak berhajat kepadanya." Usman berkata:" Ini untuk anak-anak perempuan kamu selepas ketiadaan kamu." Beliau menjawab:" Adakah kamu takut anak-anak perempuan saya menjadi miskin? Sesungguhnya saya perintah kepada mereka supaya baca surah "Al-Waaqi'ah" tiap2 malam. Sesungguhnya saya dengar Rasulullah SAW bersabda: " Sesiapa membaca surah 'Al-Waaqi'ah' tidak akan jadi miskin selama-lamanya."

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Huru hara di waktu terjadinya hari kiamat; manusia di waktu berhisab terbahagi ke atas tiga golongan iaitu golongan yg bersegera menjalankan kebaikan, golongan kanan dan golongan yg celaka serta balasan yg diperoleh oleh masing2 golongan; bantahan Allah terhadap keingkaran org yg mengingkari adanya Tuhan, hari berbangkit, dan adanya hisab: Al-Quran berasal dari Luth Mahfuuzh.

2. Dan lain2 - Gambaran tentang syurga dan neraka.

7. Al-Hasyar (Pengusiran) - 24 ayat

Daripada Fadhil Ibnu Yassar Al-Muzzani r.a berkata: Nabi SAW telah bersabda:"Sesiapa membaca ketika bangkit subuh 'A'uuzubillahis-Sami'il-'alimi-Minas-Syaithonirrojim.' Kemudian membaca tiga ayat akhir surah Al-Hasyar maka Allah SWT mewakilkan 70 malaikat berselawat atasnya hingga petang. Begitu juga waktu petang dan jika dia meninggal hari itu dikira mati syahid..

Pokok2 isinya:

1. Keimanan - Apa yg berada di langit dan di bumi semuanya bertasbih memuji Allah: Allah pasti mengalahkan musuhNya dan musuh2 RasulNya; Allah mempunyai Al Asmaa-ul Husna; keagungan Al-Quran dan ketinggian martabatnya.

2. Hukum2 - Cara pembahagian harta fai-i; perintah bertaqwa dan menyiapkan diri utk kehidupan ukhrawi.

3. Dan lain2 - Beberapa sifat munafik dan org2 ahli kitab yg tercela; peringatan2 utk kaum muslimin.

8. Al-Mulk (Kerajaan) - 30 ayat

Daripada Abi Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada tiga puluh ayat memberi shafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan untuknya iaitu surah Al-Mulk."

Dan Nabi SAW juga bersabda:"Saya suka kalau surah ini ada dalam hati tiap insan dari umatku."

Pokok2 isinya - Hidup dan mati ujian bg manusia; Allah menciptakan langit berlapis2 dan semua ciptaanNya mempunyai keseimbangan; perintah Allah utk memperhatikan isi alam semesta; azab yg diancamkan kpd org2 kafir; dan janji Allah kpd org2 mukmin; Allah menjadikan bumi sedemikian rupa hingga mudah bg manusia utk mencari rezeki; peringatan Allah kpd manusia tentang sedikitnya mereka yg bersyukur kpd nikmat Allah.



p/s: Digalakkan kita membaca Al-Quran beserta tafsirannya agar kita lebih faham dan menghayati isi kandungannya. InsyaAllah.

Wallahu'alam..


Jumaat, 7 Ogos 2009

Mak aku datang.. yea!yea!

Assalamualaikum..

Nak kabo kt korang semua.. mak aku datang ni.. rindunya kt dia.. last aku jumpa masa bulan 6 hari tu.. tq mak sebab sudi datang..

Nanti sambung lagi citer ah.. ada banyak benda nak kena buat ni.. haha.. kena abiskan lipat kain nih..

p/s: kes x de citer utk buat entry baru.. huhu..

Isnin, 3 Ogos 2009

Rak buku ala-ala Ikea

Assalamualaikum..

Entry sebelum ni aku cerita yg aku suka baca buku kan.. hehe.. tp aku x berapa sebut yg aku suka membeli gak.. hahaha.. sebenarnya banyak gak buku yg aku beli tapi belum sempat dibaca.. harap2 mereka tdk berkecil hati krn belum ditelaah lg..
Ntah la.. skrg ni mcm banyak benda tak sempat nak buat termasuk la melipat kain.. ahaks.. tersasar sikit.. (kumpul2 sampai penuh sebakul besar.. dah menyamai ketinggian bukit mertajam.. nampaknya kena cari bakul lain ni..)

Oleh kerana aku ada banyak koleksi buku.. dan sekarang ni aku simpan mereka di dalam kotak2 je.. maka CK pun berhajat untuk menghadiahi aku rak2 buku spt di bawah..


rak mcm ni sesuai utk letak majalah-majalah aku yg aku suka beli tp tak suka ikut cakapnya.. contohnya.. saji, rasa dan buku resipi yg lain..

haaa... rak ni baru sesuai utk buku2 aku yg x berbaca lg tu..

CK kata.. dia boley buat sendiri rak2 mcm kt atas ni.. so kita tunggu la hasilnya sama2.. bila la buku2 aku dpt merasa duduk atas rak.. huhu.. lambat lg kot..

Khamis, 30 Julai 2009

BUKU OH BUKU..

Assalamualaikum..

Cita-cita aku yg belum tercapai lg adalah nak bukak kedai buku + sewa buku + kafe.. Sebenarnya.. selain drp aku suka menulis (masa aku sekolah rendah dulu selalu menang peraduan mengarang tau!).. aku suka gak membaca.. mungkin sbb dr kecik lg mak aku selalu belikan aku buku cerita.. n masa umur aku 5 tahun dah boley baca surat khabar.. so.. sampai sekarang aku suka baca novel esp cinta..

Ni novel terbaru yg aku beli n baca.. aku cuma amik masa 2 hari je nak mengabiskannya.. haha.. kalu buku pelajaran lambat la nak abisnya + nak pahamkan lg..
Aku paling suka novelis Khadijah Hashim (bahasa dia memang bagus dan tersusun, penuh penghayatan dan pemerhatian).. then Sharifah Abu Salem (jalan cerita dia mcm yg betul berlaku di realiti).. diikuti dgn Norhayati Berahim, Anis Ayuni dll..
Kalu novel english.. aku suka sgt kt Sidney Sheldon.. semua buku dia aku ada.. memang sgt suspens n x dapat nak teka sapa penjahatnya.. tp kebanyakannya penjahatnya adalah pompuan.. nti kita story lain plak..
Ha ha.. biler berlaku anjakan umur.. minat pun sudah bercabang.. aku suka gak baca buku2 motivasi esp pasal pendidik.. Salah satunya buku ni la.. Buku kt atas ni lebih merupakan sebuah diari kehidupan si penulis sbg pendidik dan akhirnya menjadi pentadbir sekolah.. dulu2 x de blog.. so dia zahirkan dlm bentuk buku.. kita punya blog ni pun semacam diari gak kan.. ikut suka kita nak tulis apa tp sebenarnya itulah yg berlaku dalam kehidupan kita.. cewahhh!!! Dan antara pengajaran yg kita boleh dapati dr tulisan buku kt atas ni ialah..
  1. Harus menghormati orang tanpa mengira kedudukannya.
  2. Mengucap salam atau apa saja ucapan yang sesuai apabila bertemu seseorang patut dijadikan amalan
  3. Ketrampilan diri amat penting supaya tidak mengelirukan orang lain
  4. Jangan menilai manusia melalui lahiriahnya..

Ha ha.. kes kt atas ni adalah biler pengetua sekolah hanya berselipar dan org luar x tau dan x sangka pun dia pengetua.. haha.. kes silap org..

Buku ni dibeli lepas aku dan CK p buat pemeriksaan kesihatan dan kena injek vaksin.. Huhu.. Sekarang ni aku kena baca buku ni sbg persediaan.. X abis2 lg ni.. baru mukasurat berapa.. bile baca m/s 5.. yg m/s 1 dah x ingat.. huhu.. Ya Allah! Mudahkanlah urusan kami..


Dan.. buku ni diberi percuma oleh Lembaga Tabung Haji.. hehe.. kena hafal isi kandungannya.. sekarang ni kena bawak ke mana2 utk sentiasa dibaca...

Wassalam..

Rabu, 29 Julai 2009

AUNI ATIFAH BINTI KHAIRUL THALLEH

Saja nak layan gambar2 atifah.. sekarang ni tgh sgt aktif n nakal n belajar cakap.. ada campuran bahasa penang + johor.. menyusu badan sampai umur 2 tahun 5 bulan.. selalu gaduh dgn atif.. hahaha.. ibu sayang adik... zaassss!!!

kt sunway carnival, penang.. nak test krusi kt situ..


masa tadika atifah buat "Water Day".. kena gosok gigi sebelum masuk pool.. haha..

nak solat jap.. br beli telekung ni..


nak gak pakai rayban..


mana baju adik?

kt ikea.. bestkan semua barangannya? aku mmg suka menyinggah ke ikea tu kalu turun area2 selatan.. maklum la.. kt penang x da..

berenti makan kt Hentian Bukit Gantang sebelum naik Cameron Highlands..

ni la atifah selepas 4 jam dilahirkan pd 1 Februari 2007..
Hmmmm... besar dah anak ibu.. muahhh!!!

Selasa, 28 Julai 2009

Kesan H1N1..

Ni aku melaporkan secara langsung dari Hotel Vistana, Bukit Jambul, Pulau Pinang..

Kesan drp kebimbangan penularan virus Influenza A H1N1, PSP diarahkan agar ditutup selama seminggu bg membolehkan stafnya beserta keluarga mandi kolam di Hotel Vistana sambil menemankan CK yg berkursus..


Sekian. Laporan dr Bilik 1609, Hotel Vistana.

p/s: Jangan marah..

Layan la gambar2 kt bawah ni ya..

CK dengan gaya menyelam ala2 buaya.. hehe..


Atif dgn pelampungnya yg x brp cukup angin.. kena pg pam kt kedai basikal kot..
nampak x CK kt belakang tu?


Atifah plak sgt gembira bila mandi kolam wpun main kt tepi2 je.. mcm tu ke cara pakai pelampung yg betul? aku pun konpius..


CK sedang memanggil anak2nya utk mandi bersama di tempat yg lbh dalam.. haha.. sebelum tu aku mcm dah lemas2 gak la wpun kedalamannya cuma 1.4meter.. tinggi aku lg sbnrnya.. tp biler ketakutan dah ke tahap gundik raja terpaksa la aku naik dan jd tukang amik gambar je.. ahaks..

Hari Sukan Tahunan Graduan Kecil

Assalamualaikum..
Tanggal 24 Mei 2009 yg lepas, Tadika Graduan Kecil (tadika atif n atifah) adakan Sukan Tahunan.. happening giler tp ibu ayah plak pening sbb panas terik.. apa yg mengkagumkan kitorg.. kanak2 semua happy smpi kesudah wpun abis progrm kul 1 tghari.. huhu.. n mmg tabik spring la kt cikgu2 Graduan Kecil sbb boley conduct n control 900lbh kanak2.. (aku jaga 2 org pun selalu jd tarzan.. hahaha!!)
Pada hr kejadian.. kul 6.30pg atif dan bangun.. mandi siap2 n kul 7pg dah mintak CK anta p tadika dia.. suruh makan pun x nak.. excited sungguh.. (kot CK dulu pun mcm tu gak.. mana tumpahnya kuahkan? hehe..).. CK pun anta la naik motor sbb cikgu dah pesan kul 7.30 pg kena berkumpul n mkn kt tadika tu.. nti diorg naik bas pg ke tempat sukan tu..

Then aku, CK n atifah pun menyusul le ke Komplek Sukan Sony, Seberang Jaya.. payah cr parking weh.. terpaksa p parked kt tmn perumahan berdekatan.. fuyoooo!! kalah hari sukan sekolah aku dulu.. sampai2 kt padang.. ibubapa mmg dilarang drp mendekati anak2.. sbb takut anak2 meragam.. so kitorg tgk dr jauh je la..
ni penonton tepi padang.. atifah pakai topi hari sukan atif tahun lepas.. dia x layak lg bersukan sbb x brp paham arahan.. haha.. tahun dpn dah boley join kot..

Acara dimulakan dgn lintas langsung.. Kitorg tepi padang ni tertinjau2 cari si atif.. mana la busyuk ibu ni.. hahaha.. nampak dah.. tu dia.. Nak tergelaknya ada gak yg terbabas keluar barisan sampai cikgu terpaksa dukung.. aku memang salute sama cikgu2 ni..

Atif no dua dr belakang.. bagus la plak dgr cakap cikgu.. kalu dgn ibu buat2 x dgr je.. tu kena lambai2 tgn spjg lintas langsung..

Abis je lintas langsung n semua pasukan dah dalam barisan masing-masing (atif pasukan kelabu).. diorg perform plak senamrobik.. korg bayangkan.. 900 lbh kanak2.. n practice cuma 2x je.. tp diorg boley buat dgn sgt baik n dgr arahan betul2.. hhmmm... kalau dgn kita kt rumah.. camner?

Muka letih x terucap..

Pas senamrobik tu adalah beberapa acara sukan yg dibuat ikut peringkat umur.. 3, 4, 5 & 6 taun.. memang syiok betul tengok aksi2 diorg.. hahaha.. best2.. then.. last but not least..

Acara yg ditunggu2.. dapat medal.. sebenarnya semua budak dpt medal.. x kisah la dpt no berapa pun.. haha.. bagus cikgu dia.. pandai psikologi..

Pas acara bg medal ni baru dpt amik atif n kitorg pun balik n tido sampai ke petang.. letih sungguh (mengalahkn aku yg bersukan plak).. tp yg aku mcm nak meraung tu bila atif tanya.. "Ibu, besok ada hari sukan lagi x? Atif suka la..".. Uwwaaa!!.. apa korang nak jawab?

Ahad, 26 Julai 2009

BERITA TERKINI DAN SENSASI..

Nampaknya staf PSP pun disuruh bercuti sampai 31 Julai nti.. 1 Ogos masuk balik keja.. hehe.. x silap aku 1 Ogos tu kan hr Sabtu.. so.. boleh la lanjut sampai ke 2 Ogos..

Auditor pun x jd nak dtg PSP.. ditangguhkan ke satu tarikh yg akan ditetapkan kemudian.. sebenarnya kalu dia dtg pun x pa.. x dtg pun x pa.. apa2 aje..

Satu lagi berita.. warga emas n kanak2 disekat menunaikan haji tahun ni tetapi kuota masih dikekalkan.. hehehe.. apa kaitannya dgn aku? Mana la tau.. kot2 ada rezeki aku dan CK dpt tunaikan haji ini tahun sbbnya kitorg ni masih "waiting list".. Apapun.. Allah Maha Mengetahui.. ada hikmah utk semua ni..

Mohon sangat supaya Allah mudahkan segala urusan kami dalam menuju ke Baitul Lahil Haram (Ka'abah).. Aminn..

Aktiviti pg Sabtu

Hmmm.. baru nak pandai godek sana godek sini.. tp kekadang godeknya x brp menjadi.. biler preview x sama plak dgn yg dipublished.. adjust gambo dah mcm billboard plak.. esok2 la try lain.. nti kang ilang idea nak taip..

Ni semangat tengah menyala dan membara.. rasanya semua nak cerita dlm ni.. hehe.. upload gambo pun selownya alahai.. boley buat air panas n ilang sejuknya n abis diminum br la kuar gambar.. apa2 pun bersyukur dgn nikmat Allah berikan.. kecik2 dulu mana ada benda2 ni semua.. zaman aku la.. zaman atif n auni dah ada..
Haa.. pg ni aku buat sarapan org x brp rajin.. buat roti telur (nak abiskan roti sbb dah nak expired).. panaskan rendang daging (rendang ni dibeli dr ex-student ya) n goreng hotdog.. hahaha.. abis gak rupanya sementara nak tunggu mkn tengahari..

Then kul 12 lbh aku br masak nasik + kari ayam + telur bungkus + sambal belacan (aku mmg dah buat banyak n simpan dlm peti ais.. bile nak mkn br kuarkan.. mesti org kata x best la sbb dah sejuk.. tp aku ok je sbb aku sorg je yg suka mkn.. CK x suka sambal belacan) + air Sarsi (bancuh air sejuk dgn kordial je) + kicap lemak manis (mmg dah tersedia dlm botol atas meja.. haha.. org jawa mana boley jauh dr kicap..).. Taaraaaa!! siap dah lauk tengahari aku.. then 2 kanak2 kecik tu pun mtk suap..

Side A -Ni rupa telur bungkus aku yg bungkusannya x brp menjadi..



Side B - ni plak mcm org pakai baju x cukup kain

Tengah aku menyuap kanak2 kecik tu n aku sendiri.. CK pun balik dr psp pas uruskan bas utk students psp balik ke kg halaman (semua dikerah pulang ke kg atas langkah berjaga2 takut penularan berlaku).. letih sungguh nampaknya.. CK terus tdo tanpa sempat bercerita apa2 dgn aku.. aku pun malas nak kacau.. sbbnya aku dah plan nak ajak si adik tu tdo gak bersama2 aku.. si abg tu sibuk tgk tv.. akhirnya aku n adik pun tido... zzzzzzz...

Related Posts with Thumbnails