Singgah Jap

Isnin, 30 Disember 2013

Susunatur baju kanak-kanak


Cuti sekolah dah nak ke penghujungnya.. macam-macam aktiviti jugak la dapat dibuat walaupun tak banyak tapi amat menggembirakan hati aku.. hehehe.. terutamanya aktiviti mengemas kain baju kanak-kanak.. buat susun atur yang memudahkan semua pihak.. mudah dicari dan kurang semak samunnya.. idea asal aku dari gambar ni...


kemudian kawan aku cadangkan satu blog pulak.. http://susunatursioca.blogspot.com/.. kat sini macam-macam benda boleh disusunatur.. korang boleh try surf.. boleh dapat banyak idea.. dan kawan aku  dah aplikasikan.. apalagi... terus la aku teruja... hasilnya..

t-shirt Atif



baju-baju Atifah



seluar-seluar Atiqah



Alhamdulillah.. aku asingkan untuk seluar, t-shirt, baju tidur dan tuala pada setiap laci bagi setiap anak.. guna laci plastik bertingkat tu pun ok.. umur laci Atif dah nak masuk 10 tahun.. Alhamdulillah..

Next mission.. baju-baju ibu ayah plak..



Sabtu, 7 Disember 2013

Doa Penyembuh


Semua penyakit ada penawarnya kecuali mati. Oleh itu kita digalakkan agar berusaha untuk mencari penawar kepada sakit yang kita hidapi. Walau bagaimanapun, semua itu adalah usaha dan kesannya adalah atas izin Allah jua.

Contoh mudah: Orang kata amalkan habbatussauda untuk elak penyakit asma, kolesterol dan sebagainya. Oleh itu, apabila kita nak makan habbatussauda tu, bagus la kita amalkan baca 5 Bismillah supaya terputus keyakinan kita terhadap ubat dan kita masih yakin dengan kuasa Allah.


Alhamdulillah aku dapat ilmu ni masa pergi taklim tempoh hari. Mudahan apa yang kita baca dapat kita amalkan dan sampaikan kepada yang lain.




Selasa, 19 November 2013

The fact of life

"Life is full of tests and challenges. If you don't want them you haven't understood life" 
- Mufti Ismail Menk


Isnin, 18 November 2013

Zaman kanak-kanak aku

Tiba-tiba teringat zaman kanak-kanak aku bila cuti sekolah ni. Rindu juga dengan kanak-kanak di rumah tu. Plan nak balik kampung terpaksa ditangguh. Sabar ya ibu dan kanak-kanak.

Masa aku kecik-kecik dulu, bila tiba hari terakhir sekolah je, arwah datuk aku akan sampai kat rumah untuk bawak aku dan adik beradik aku balik kampung. Kitorang akan duduk di kampung sampai la hari terakhir cuti sekolah. Heavennya!!

Aktiviti kat kampung haruslah banyak yang outdoor. Bangun pagi lepas solat subuh, kanak-kanak perempuan akan menyapu dalam rumah dan kanak-kanak lelaki menyapu di luar rumah termasuk la memberus longkang. Siap menyapu, kami bersarapan. Tugas aku dan sepupu aku menyediakan 2 cerek kopi dan teh. Cerek ok bukan jag. Biasanya air teh boleh bertahan hingga ke petang tetapi air kopi terpaksa diulang bancuh sehingga 3kali sehari. Ada sudu khas untuk sukatan air kopi tu, 4sudu kopi dan 8 sudu gula. Kalau tak jumpa sudu tu maka kurang sedap la aku air kopi. Haha

Lepas sarapan, kena tolong bilas kain. Basuh dan spin guna mesin. Maklum la, semi auto. Yang semi lagi tu tenaga manusia. Dulu-dulu tak de softlan, so atuk aku guna daun nilam. Ramas-ramas dlm air bilasan tu dan baju boleh jadi wangi. Pastu kitorg dikerah menjemur kain. Kena ikut susunan ya. Tak boleh sebarangan. Kemas je. Kain batik dengan kain batik dan haruslah sama panjang masa menyidainya. T-shirt dengan t-shirt. Kena ikut jenisnya.

Siap jemur baju, kitorang mandi dan siap pergi mengaji Al-Quran. Biasa bila cuti sekolah aku akan ikut mengaji dekat-dekat rumah atuk aku. Balik mengaji baru boleh tengok tv. Biasanya mak-mak kami akan memasak. Lepas makan tengahari, kitorg kena basuh semua pinggan dan jemur di luar rumah. Sebelah petang plak, kena angkat kain dari ampaian then baru keluar bermain. Panjat pokok, main teng teng, galah panjang, batu seremban dan lain-lain. Mak-mak akan buat kuih. Sudah main, masuk rumah makan kuih kemudian mandi sebelum maghrib. Pastu makan malam. Pastu basuh pinggan. Pastu lipat kain. Pastu duduk gossip. Tido. Esok pun macam tu sampai la abis cuti. Aku pun tak perasan bila aku buat kerja sekolah sebab rasanya dulu macam tak banyak kerja sekolah. Ke aku yang dah lupa? Hehe

Cukup tempoh datuk aku akan hantar kami semula. Dulu-dulu arwah abah aku tak de kereta tapi Alhamdulillah sebab ramai sedara mara yang tolong.

Sekarang susah nak jumpa dah sepupu sepapat aku tu. Oh! Rindu kalian semua.


#Lintas langsung dari Rainbow Paradise Beach Resort..




Khamis, 14 November 2013

Tak boleh!

Lokasi : Dalam kereta
Situasi : Ibu sedang memandu kereta dan si anak sedang membelek sebuah bungkusan di tangannya.
Dialog :-

Anak : Ibu, boleh tak Tipah bukak kotak ni.
Ibu : Tak boleh, itu barang kawan ibu..
Anak : Ibu ni kalau Tipah semua tak boleh!
Ibu : Bukan macam tu, tapi kotak ni kawan ibu punya bukan ibu yang punya.
Anak : Cuma satu je yang boleh kan?
Ibu : Apa dia tu?
Anak : Yang boleh tu "jangan mintak apa-apa"..
Ibu : Errrrrrrrrrkkkkkkk..

Kesimpulan : Kata-kata ibu sedang diulang suara oleh si anak.

Moral : Si ibu perlu muhasabah diri.. huhuhuhuhuhu




Rabu, 13 November 2013

Petua Mengatasi Lupa


Jom kita cuba. Tahap kelupaan aku pun dah sangat tinggi nampaknya.. aku perlukan cuti rehat.. nak balik kampung! nak balik kampung! nak balik kampung!




Khamis, 31 Oktober 2013

Monolog diri

Salam alaik..

Rindunya dengan blog sendiri.. terabai.. tersadai..
Hambatan kerja mengekang diri
Perlu diurus dengan teliti

Oh!
Kadang tersilap bicara tersalah langkah
Persepsi berbeza mengundang tingkah

Apa daya diri
Mengadu pada Ilahi
Allah Maha Esa
Allah Maha Berkuasa

Bertemu kerana Allah
Berpisah kerana Allah

AllahuAkbar!




Selasa, 24 September 2013

Erti Kehidupan




Walaupun setiap individu mempunyai ujian hidup yang berbeza tetapi cara mengatasinya adalah tetap sama iaitu berpandukan Al-Quran dan Sunnah yang mana kesemua kita adalah sedang menuju matlamat yang sama iaitu akhirat. Oh!

Selasa, 17 September 2013

Jom masuk Politeknik!



Jom! Jom! Apa tunggu lagi.. Cepat-cepat bertindak.. tarikh tutup permohonan adalah pada 1 Oktober 2013.. Jangan lupa solat sunat dua rakaat dan mohon pada Allah..





Khamis, 29 Ogos 2013

Cerita raya kami ini tahun.. Bahagian 2


Sambung lagi...

Bila dah berkumpul ramai-ramai memang seronok.. maklum la setahun sekali berlaku.. tak tahu tahun depan dapat lagi atau tidak.. Aku tengok.. budak-budak lelaki sibuk dengan pelbagai gajet : ipad, psp, ps2.. siap bertukar-tukar ipad sebab nak try game yang ada... budak-budak perempuan pulak sibuk baca novel cinta.. aku pun terjebak membaca sebuah.. hahaha... CK jeling je.. anak-anak buah perempuan tanya.. "Kenapa Cik Noorul tak nak baca novel yang lain?"... belum sempat aku jawab CK dah tolong jawapkan.. "Umur macam Cik Noorul dah tak sesuai nak berangan macam dalam novel.. dah kena banyak baca taklim".. Hehehehehe... (memang betul pun. korang try baca taklim di rumah.. sama ada lepas maghrib atau lepas isyak untuk seisi rumah.. in shaa Allah banyak sangat manfaatnya.. lagipun itu adalah warisan peninggalan Rasulullah.. so.. jom kita hidupkan sunnah)

Aktiviti lain adalah mandi laut.. yeay! Setengah jam je dari rumah keluarga CK.. Ini adalah acara kemuncak gathering raya kali ini.. hahaha... 5 buah kereta yang kesemuanya penuh dengan penumpang.. aku nampak ibu bapa CK sangat gembira termasuk la kami.. Alhamdulillah.. dan bermula hari Khamis beransur-ansur satu demi satu keluarga kembali ke tempat asal masing-masing.. weol balik hari Khamis juga sebab CK nak khuruj 3 hari bermula Jumaat tu... dan kami pun kembali kepada rutin biasa...

Tamat..


Selasa, 27 Ogos 2013

Kelebihan yang diperolehi oleh seorang muadzin


Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi saw., beliau bersabda,

"Muadzin itu diampuni dosa-dosanya sejauh sampai suaranya. Dan akan saksi baginya pada hari kiamat setiap benda yang basah (lembek) maupun yang kering (keras). Dan orang yang kerana panggillannya datang ke masjid untuk solat berjemaah, akan ditulis baginya pahala 25 kali solat dan akan dihapus darinya dosa-dosa yang terjadi di antara keduanya." (Hadis riwayat Abu Dawud)

Keterangan : Seorang muadzin (bilal) diampuni dosanya sejauh sampainya suaranya. Ini adalah tamsilan yang maksudnya, seandainya diukur jarak dari hujung tempat sampainya suara muadzin ke tempat berdirinya dan sepanjang jarak tersebut dipenuhi oleh dosa-dosanya, nescaya Allah akan mengampuninya.

p/s: Galakkan mahram kita berjemaah di masjid dan jangan menolak andai diminta untuk mengalunkan azan. Subhanallah!!




Isnin, 26 Ogos 2013

Cerita raya kami ini tahun.. Bahagian 1

Best pulak baca cerita pasal raya kawan-kawan.. ada suka duka.. macam-macam makanan.. macam-macam cerita.. macam-macam ragam..

Raya aku pulak? Alhamdulillah.. Allah beri aku peluang dan rezeki untuk beraya bersama keluarga aku dan CK.. anak-anak la paling meriah.. dapat berkumpul dengan sepupu sepapat yang jarang-jarang boleh bertemu.. letih tapi seronok.. seronok berganda apabila dapat menggembirakan ibu bapa dan berbakti dengan mereka.. oh kawan sekalian.. rebutlah peluang andai ibu bapa anda masih ada.. pulanglah menjengok mereka..

Raya kali ni masih lagi giliran Johor kerana adik CK yang jauh di perantauan akan pulang berhari raya.. so kita tukar giliran.. kalau tak nanti tak dapat jumpa dengan mereka.. bila dah bentang kertas kerja.. masa cuti Nuzul Al-Quran kita balik Kelantan jap.. settlekan keperluan raya untuk ibu bapa CK campur dengan nak makan colek... hehehe..

Tentatif program raya aku bermula lepas Zohor hari Ahad, 4 Ogos 2013 = 26 Ramadhan 1434. Sabtu adalah hari mengemas rumah serta mendobi pakaian dan simpan baju dalam beg masing-masing.. Selesai.. Lebih kurang pukul 2.30 petang, kami pun bergerak ke Johor.. mula-mula aku yang drive sebab CK mengantuk.. then semua ahli kumpulan tidur.. leganya memandu dengan aman.. jalan raya pun lengang.. Berhenti jap kat Behrang sebab nak solat Asar.. then berhenti lagi kat Seremban sebab nak berbuka puasa dan solat.. Lengang.. singgah isi minyak kat Petronas Seremban, ada nescafe, biskut dan air oren percuma.. Alhamdulillah rezeki.. teruskan perjalanan ke Johor dan selamat sampai ke rumah mak aku lebih kurang pukul 9.30 malam..

Pagi-pagi Isnin aku pegi pasar dengan kakak aku.. cari daging, ikan dan sayuran untuk dimasak untuk berbuka puasa.. settle.. petang sebelum berbuka pegi bazar ramadhan kat Air Hitam.. misi utama adalah sambal goreng jawa dan putu bambu.. settle jugak... perghhh... bermakna sungguh puasa kali ni..

Pagi Selasa kitorang mula menganyam ketupat.. ketupat nasi.. guna daun kelapa.. daun kecik-kecik.. dapat la dalam 100 biji.. Pagi Rabu isi beras dalam ketupat dan rebus.. masak rendang ayam, sambal goreng, daging masak kicap.. siap lauk berbuka dan raya.. malam kita boleh takbir..

Pagi-pagi raya masing-masing sibuk siapkan diri dan mandi sunat Aidil Fitri.. solat Aidil Fitri dan bermaafan sesama kami. Gambar memang tak ada sebab sibuk nak makan.. hahaha.. lagipun aku memang kurang sikit bergambar sebab nanti aku tak percaya diri aku sendiri yang dalam gambar tu.. Pas tu beraya rumah jiran tetangga.. sebenarnya sepanjang aku hidup.. inilah pertama kali aku beraya di rumah mak aku yang mana dengan lain perkataan mak aku pun pertama kali beraya di rumah sendiri. Tradisi sebelum ni mak aku akan balik kampung 2,3 hari sebelum raya.. tapi tahun ni kami buat keputusan untuk beraya di rumah mak aku je.. raya kedua baru balik ke kampung mak aku..

So, raya kedua kita pun balik la ke kampung mak aku untuk berjumpa saudara mara.. seronok sangat tapi masa sangat terhad.. tengah malam tu jugak kami balik ke rumah mak aku sebab raya ketiga aku sekeluarga perlu bergerak ke Kelantan... sob sob..

Pagi raya ketiga, lebih kurang pukul 10pg kami pun bertolak ke Kelantan.. lalu Segamat-Jabor-Bukit Besi-singgah Kuala Terengganu jap. Sampai KT lebih kurang pukul 6 petang dan terus ke rumah kawan kami yang dijangka akan menunaikan fardhu haji tak lama lagi.. Kul 9.30 malam baru gerak dari rumah kawan. Masa tu ada game Malaysia lawan Barcelona. Yang aku pelik tu, rakyat Malaysia ni, boleh pulak sokong Barcelona.. bukan ke kita rakyat Malaysia? aishhhh.... tak patut betul.. pas tu boleh pulak kata.. 3 minit pertama main nanti Barcelona dah gol.. aku pun konfius.. sampai hati diorang kan.. mesti sedih pemain Harimau Malaya.. hmmmmm...

Kami teruskan perjalanan ke Kelantan dan alhamdulillah sampai rumah ibu bapa lebih kurang pukul 11.45 malam. Ada 3 keluarga yang sampai.. meriah.. meriah.. bila aku kira.. ada 30 orang termasuk kanak-kanak yang akan tinggal bersama selama seminggu... phewwiittttt... seronok tapi letih ok.. budak-budak tak tau erti kenyang.. makanya asyik la masuk dapur.. weol yang di dapur ni pulak tak boleh keluar dapur.. masak apa je semua abis..

Ok.. sambung lagi nanti.. ni aku dah dapat keluar dari dapur... hehehe





Ahad, 25 Ogos 2013

iphone2fix

Buat pengguna iPhone, iPad, iPod, MacBook dan juga produk Apple digigit, anda bolehlah ke kedai iphone2fix sekiranya peranti anda mengalami sebarang permasalahan seperti retak skrin sentuh, wifi terputus dan macam-macam lagi la.. Kedai tersebut ada di Klang, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang..

Alhamdulillah aku dah pernah dapatkan khidmat mereka.. jujur adalah kriteria paling penting dalam perniagaankan... in shaa Allah mereka bersikap begitu.. aku berpuas hati dengan khidmat yang diberi.. untuk di Pulau Pinang.. mereka beroperasi di Bangunan E-Gate, Gelugor.. tak pun korang buka laman sesawang diorang untuk maklumat lanjut..

Senyum







Sabtu, 24 Ogos 2013

Makna Bacaan Dalam Solat 1


Makna bacaan ketika duduk di antara dua sujud



Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Warhamni (sayangi aku)

Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)


Warfa’nii (Angkatlah darjatku)

Warzuqnii (Berilah aku rezeki)

Wahdinii (Berilah aku petunjuk)

Wa’Aafinii (Sihatkan aku)

Wa’fuannii (Maafkan aku)

 
Oleh itu, bacalah dengan tertib supaya setiap bacaan kita itu menjadi doa kita yang bermakna.. Kalau baca laju-laju, dah lari makna.. makanya itulah yang kita doakan.. Wallahu'alam..



Senyum..




Jumaat, 23 Ogos 2013

Rindu!


hehe... rindu dengan blog sendiri.. terasa banyak yang nak ditulis tetapi rupanya "words don't come easy"... In shaa Allah nanti kita sembang lagi ya... malam ni ada jamuan raya bersama anak-anak yatim.. kalau ahkak cukup kekuatan.. nanti ahkak kongsi cerita ya... chow dulu!

p/s: errrr... aku sudah jadi ahkak? tanda-tanda penuaan sudah semakin jelas.. owwhhhhh..




Rabu, 7 Ogos 2013

Salam Lebaran

Ramadhan sudah ke penghujungnya.. Moga Allah beri kita lagi kesempatan untuk Ramadhan akan datang.. "Ya Allah! Ampunilah segala dosa kami. Berikanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat dan jauhkanlah kami dari azab nerakaMu."

Tanda hati kita mati ialah apabila diterangkan segala kelebihan Ramadhan, kita tidak berusaha untuk merebutnya. Na'uzubillah.

Di kesempatan ini, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri. Moga raya kali merupakan kemenangan kita dalam mengharungi Ramadhan. Maaf atas segala keterlanjuran perkataan mahupun perbuatan. Sesungguhnya kita hanyalah manusia biasa yang tidak sempurna.

"Andai ada kekhilafan perkataan maupun tingkah laku,
Mohon hamba untuk memperaku
Agar tidak terkesan di hati
Mahupun berbekas di kalbu"

Salam Aidil Fitri 1434,
Yong Peng, Johor


Rabu, 24 Julai 2013

Alkisah lobak merah, telur dan biji kopi


(Dikongsi dari Facebook Tuan Ibrahim Tuan Man)

Jamil datang ke rumah ustaz Ibrahim menceritakan bagaimana hidupnya diuji dengan penuh kesusahan. Jamil berkata beliau tidak mampu menghadapinya lagi dan ingin berputus asa. Jamil memberitahu ustaz Ibrahim beliau teramat letih untuk meneruskan perjuangan dan berlawan… setelah satu masalah selesai, satu masalah baru pula timbul.

Ustaz Ibrahim hanya mendeng...ar dan tidak berkata apa-apa. Beliau menyuruh Jamil mengikutnya ke dapur.

Jamil pun mengikut tanya bertanya. Ustaz Ibrahim mengisi air di dalam tiga periuk kecil dan mendidih ketiga-tiganya serentak.

Semasa air mendidih, Ustaz Ibrahim memasukkan lobak merah ke periuk pertama, telur ke periuk kedua dan biji kopi ke periuk ketiga.

Jamil bertanya, “Apa yang ustaz buat? Nak masak apa tu?”

Ustaz Ibrahim tidak berkata apa-apa dan membiarkan air mendidih selama 20 minit. Setelah 20 minit, Ustaz Ibrahim mengeluarkan lobak merah, telur dan biji kopi ke dalam sebuah mangkuk.

“Jamil, apa yang enta nampak?”

“Lobak merah, telur dan kopi,” jawab Jamil.

Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk menyentuh lobak merah tersebut. Jamil terasa lembut. Kemudian Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk memecahkan telur tersebut. Selepas mengupas kulitnya, Jamil dapat satu telur masak penuh. Kemudian, Ustaz Jamil menyuruh Jamil mencuba air kopi di periuk ketiga. Jamil berasa rasanya penuh aroma kopi.

“Ustaz, apa maksud semua ini?” Jamil bertanya.

“Setiap benda ini (lobak merah, telur dan biji kopi) telah melalui kesusahan yang sama, iaitu air mendidih. Tapi setiap satunya memberikan reaksi berlainan.

Lobak merah masuk dalam keadaan keras, kuat dan kasar. Akan tetapi setelah melalui ujian air mendidih ia keluar lembik dan lemah.

Telur masuk dalam keadaan rapuh dan mudah pecah. Dalam cecair yang hanya dilindungi satu kulit yang nipis… akan tetapi setelah melalui ujian air didih, ia bertukar menjadi keras.

Bagi bijih kopi pula… ini lebih menarik. Semasa mereka dalam air mendidih, mereka menukar seluruh air mendidih kepada air kopi yang wangi aroma seperti yang diminum Jamil tadi,” terang Ustaz Ibrahim sambil tersenyum.

Mata Jamil seolah-olah terpukau dengan penjelasan Ustaz Ibrahim.

“Jadi, Jamil adalah yang mana satu? Bila kesusahan melanda, bagaimana Jamil menghadapinya? Lobak merah, telur ataupun biji kopi?” tanya Ustaz Ibrahim kepada Jamil yang tersentak dengan persoalan itu.

Semasa ujian Allah datang mengetuk pintu anda, bagaimana anda harus menghadapinya?

Adakah anda seperti lobak merah yang nampak kuat, tapi dengan kasaandan dan kesusahan, anda bertukar menjadi lembik dan hilang segala kekuatan anda?

Ataupun anda seperti telur dengan hati yang bagaikan cecair yang mudah dipengaruhi haba dan setelah melalui musibah, luaran anda nampak tidak berubah, akan tetapi hati anda menjadi keras dan tidak gembira dan tidak beransur.

Ataupun anda ialah biji kopi, makin didih, anda mengubah keadaan situasi anda sehingga keadaan itu mengeluarkan bau aroma yang menakjubkan.

Jadi siapakah anda?

Ingat, Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuannya. Apabila menghadapi kesusahan, ingatlah Allah sedang menguji anda, dan anda seharusnya bertindak seperti biji kopi, bertambah baik dan mengubah keadaan sekeliling anda kepada perkara positif.

Masa paling sukar adalah masa terbaik untuk meningkatkan diri ke tahap yang lain.

Senyum.


(Gambar ehsan dari saudara Google)












Jumaat, 19 Julai 2013

KISAH LUCU


Dipetik dari akhbar Mingguan Malaysia 7.7.2013


ADA APA?
Seorang penjual roti dilanggar sebuah bas. Akibatnya dia tercampak daripada motor yang penuh dengan muatan roti sebelum terjunam ke longkang. Habis semua roti bertaburan di atas jalan. Disebabkan tidak mahu jualannya dilanggar kenderaan, si penjual roti bangun dari longkang sambil menyapu darah yang mengalir di kepalanya. Tidak lama kemudian datanglah sekumpulan anggota polis yang kebetulan sedang membuat rondaan dan bertanya.

Polis : Ada apa encik? Ada apa?

Dengan suara yang perlahan dan merintih kesakitan, si penjual roti itu berkata,"Adaaaaaa rotiii kejuuuuuuu... Adaaaaaaaa rotiiii coklaaaaattt..."


FORMULA
Guru : Apakah formula untuk air?
Sin Chan : HIJKLMNO!!!
Guru : Apa awak cakap tu?
Sin Chan : Kan kelmarin cikgu kata H to O!


HANYA LIMA
Abang : Sudahkah adik menduduki ujian Matematik?
Adik : Sudah
Abang : Adik dapat menjawab semua soalan dengan betul?
Adik : Hanya lima soalan sahaja yang salah.
Abang : Wah! Baguslah kalau begitu! Berapakah jumlah soalan dalam kertas ujian adik itu?
Adik : Lima
Abang : !!!!!!





Selasa, 9 Julai 2013

Marhaban Ya Ramadhan..

Alhamdulillah... Akhirnya Allah pilih rumah kami untuk terima jemaah dari India. Masa dapat tau yang rumah kami terpilih, seronok, cemas, teruja dan macam-macam lagi. Ini pengalaman pertama kami. Sebelum ni aku cuma nusrah (bantu) sikit-sikit je rakan yang terima jemaah di rumah mereka. Aku juga masih belum berpengalaman keluar 3 hari apatah lagi 10 hari. Hanya ikuti taklim mingguan saja. Itupun tak berapa istiqamah. Terima kasih juga yang tak terhingga buat rakan sekalian atas nusrah kalian. Betul la.. bertemu dan berpisah kerana Allah itu adalah sangat manis.

Buat muslimin dan muslimat.. Selamat menempuhi Ramadhan yang mulia. Doalah sentiasa agar kita kuat dan berdaya serta dapat rasai kemanisan untuk beribadat di bulan Ramadhan ini dan seterusnya. In shaa Allah.

   


Ahad, 30 Jun 2013

300 menu

Alhamdulillah.. Ahad lepas aku sempat layan anak-anak makan roti tisu di spot feveret kami... Hussain Nasi Kandar di Aeon Big.. CK kuar 3 hari makanya malas nak masak beria sangat sebab menu anak-anak biasanya lebih ringkas.. Nak lagi ringkas ke Hussain la kita... Ngeeee...

Tipah : Ibu tau tak buat roti tisu ni?
Ibu : Tak tau, ibu macam Tipah la, tau makan je.. hehe
Tipah : Ibu ni, nanti ibu baca buku tu ibu ikut la macam maner nak buat roti tisu. Ibukan selalu cakap kat Tipah, "Tengok macam dalam buku ni, kita kena buat baik dengan orang, cakap terima kasih." Haaaaaa, macam tu la sama dengan Tipah.
Ibu : Tipah makan la roti tu sampai habis. Dah kenyang nanti tak payah la ibu kena buat.. Hahaha (mau menang juga.. apa pun tak boleh)

Mesti korang nak taukan buku apakah yang dimaksudkan oleh Tipah dalam dialog di atas... Taraaaaaaaaaaa......


Korang ada? Aku pun baru je memilikinya. Nak pinjam? Boleh, tak de masalah tapi adalah lebih bagus korang beli sebab kesian kat si pengarang dan penerbitnya.. Korang bayangkan tak susah payah diorang untuk menyiapkan buku ni? Hehehe.. sila la bayangkan.. Cuba close-up sikit kat buku tu.. ada menu awal berbuka, lauk pauk dan sayuran, kerabu dan sambal, hidangan ringkas bersahur, sajian syawal dan macam-macam lagi. Memang berbaloi la. Harga RM30 tapi boleh dapat diskaun 15% di Hasani Book Store.

Hmmm... betul la orang tua kata, cari la isteri yang rajin masak bukan pandai masak.. dalam maksud yang lain walaupun sudah ada pemanggang maupun pengukus ajaib yang boleh memudahkan tugasan memasak tetapi jika sudah diserang virus malas iaitu penentang kepada virus rajin.. apa pun tak boleh.. tapikan.. kalau kita nak pasangan yang baik kita perlu jadi baik dulukan? Maka, kalau kita nak isteri yang rajin masak, suami perlu la rajin dulu. Tak gitu?

Cakap banyak pun tak guna.. itu antara persiapan Ramadhan mendatang.. oleh kerana menu untuk Ramadhan dan Syawal maka buku tersebut bakal dibuka bila menjelangnya Ramadhan... hehehe... (ada kawan aku kata kena buka dari sekarang sebab nak beli bahan-bahannya.. betul juga kan?)





Isnin, 27 Mei 2013

Pesanan untuk Wanita


Pesanan Untuk Kaum Wanita


1. Solat Awal Waktu

2. Istiqamah taklim wa taklum

3. *Istiqamah Quran dan Zikir

4. *Didik Anak Secara Sunnah

5. *Hidup Secara Sederhana

6. Khuruj Masturat

 
Muzakarah 6 sifat sahabat yang perlu kita ikuti dan jadikan amalan seharian.. In shaa Allah..   Six Principles


The method adopted by Muhammad Ilyas was simple. It was to organize units (called jamaats, Arabic: جماعتِ ‎ meaning Assembly) of at least ten persons and send them to various villages. This jamaat would visit a village, invite the local Muslims only to assemble in the mosque and present their message in the form of Six Principles. These six principles were derived from the lives of the companions (Sahabah) of Muhammad. It is said in one narration (more or less),"My Sahabah are like guiding stars, whosoever follows one of them will enter paradise."[31] Muhammad Ilyas articulated six demands in the form of Six Principles which are quintessential to Tabligh Jamaat's teachings. These six principles are:

1. Kalimah: Emaan - An article of faith in which a Muslim accepts that there is no god but Allah and Muhammad is his last messenger". Yet it is not as simple as proclaiming tawheed, rather it also has to do with having conviction that every single thing is done by the will of Allah. Moreover, the fact that not a leaf can fall from the tree yet it has been decreed by Allah. The means of bringing this conviction in one's life requires one to follow the Sunnah (way) of Muhammad.

2. Salah: "Prayer - Five daily prayers that are essential to spiritual elevation, piety, and a life free from the ills of the material world" The notion that through one's salah, one can directly attain from the treasures of Allah. However it is not simply praying salah, but praying it in the manner of Muhammad, i.e. With concentration and devotion.

3. Ilm and Zikr: "The knowledge and remembrance of Allah - conducted in sessions in which the congregation listens to preaching by the emir, performs prayers, recites the Quran and reads Hadith as is described in the books like "Tabligi Nisaab' comprising of Fadhaa'il Aa'mal' and other books

4. Ikraam-e-Muslim: "Honoring a Muslim - The treatment of fellow Muslims with honor and deference" To Like for other what you like for yourself.

5. Ikhlas-e-Niyyat: "Sincerity of Intention - Reforming one’s life in supplication to Allah by performing every human action for the sake of Allah and toward the goal of self-transformation"

6. Dawat'o' Tableegh(Dawah): "Inviting and Preaching - The sparing of time to live a life based on faith and learning its virtues, following in the footsteps of the Prophet Muhammad, and taking His
message door-to-door for the sake of faith. "[24]

"Moga apa yang kita baca boleh kita amalkan dan sampaikan kepada yang lain.. in shaa Allah".

Khamis, 16 Mei 2013

SELAMAT HARI GURU!!


Buat semua, anda adalah seorang guru walaupun mengajar hanya satu ayat sahaja.











Sabtu, 11 Mei 2013

Mee Siput dan Sambal Tumis


Assalamualaikum..
Bertemu kembali kita.. Alhamdulillah kerana Allah masih beri kesempatan kepada kita untuk menikmati kehidupan dunia dan harap tidak lupa bahawa matlamat kita adalah hari akhirat iaitu kehidupan yang kekal.. Rajin-rajin la hadir majlis ilmu dan mencari berita akhirat.. dengar tentang kelebihan sesuatu amal agar kita berasa ghairah untuk melaksanakannya dan semestinya perlu ikhlas kerana Allah Taala..
 
Alhamdulillah selesai dah PRU13.. apa pun keputusannya.. berlapang dadalah.. undi kita hanya satu saja.. selebihnya mohon la pada Allah.. errrr... korang tanya aku undi apa? Heee.. Undi itu rahsia.. dengan keluarga sendiri pun aku tak beritahu sebab banyak sangat cerita yang aku dengar.. tak berani nak mengiyakan sebab aku tidak berada di tempat kejadian.. banyak caci maki.. fitnah memfitnah.. membuka aib para calon... ohhh... itu semua buat aku pening nak pilih.. calon ka parti ka? Banyak sangat janji yang ditabur sampai berterabur.. yang ini janji begini.. yang itu janji begitu.. yang ditepati.. yang dicapati.. macam-macam.. ini kalilah.. lain kalilah.. ini karilah.. tapi sebenarnya mereka tu semua adalah makhluk Allah yang tiada daya upaya.. hanya Allah sahaja yang berkuasa.. maka.. sebelum aku memangkah tempoh hari.. aku mohon pada Allah berilah aku petunjuk untuk ku pangkah kotak yang mana.. yang pasti aku memangkah dalam petak undi... heeee.. Moga Allah ampunkan aku dan anda semua atas pilihan undi kita..
 
Alhamdulillah juga kerana selesai sudah peperiksaan akhir bagi Sesi Disember 2012. Selesai sudah penandaan skrip jawapan cuma tinggal kerja-kerja yang berkaitan dengannya.. dan pelajar Politeknik sekalian bolehlah menyemak keputusan anda bermula pada 28Mei2012 nanti.. In shaa Allah..
 
Hari ni 1 Rejab.. makanya lebih kurang 58 hari nak ke bulan Ramadhan.. azam azam azam.. In shaa Allah.. walau ada kata banyak khilaf dan hadith palsu pasal kelebihan bulan Rejab, kita yang lemah iman ni usahalah buat apa yang terdaya dengan ikhlas.. Allah Maha Mengetahui..
 
Ok.. kembali kepada tajuk entri kita.. maklum la.. lama tak masuk kelas.. kalau tak student yang kena dengar tazkirah dari aku hari-hari..
 
Hari ni ada permintaan dari anak bujang.. nasi lemak dan sambal tumis bilis.. Alhamdulillah dapat dipenuhi.. nasi perlu dimasak 2 kali sebab sambal ibu terlebih sedap... erkkkkk.... tak baik riak.. Allah yang bagi sedap.. :)
 
Apa kita nak buat dengan lebihan sambal tumis tadi? Meh kita makan mee siput pulak..
 diperbuat dari tepung beras.. perlu digoreng rangup (macam goreng keropok kering tu la).. saiz dan rupa sebelum dan selepas digoreng adalah sama walaupun korang guna Camera 360 :).. rupa paras adalah seperti di bawah.. ehsan dari Encik Google.. ada address tuanpunya gambar kat situ..
 


mee siput dan pasangannya sambal tumis
 


Cara nak makan?
 
Ada dua cara..
1. Ambil sekeping dan korang letakkan sambal di atas mee siput tu dan makan la seperti korang makan keropok.
2. Masukkan sekeping dalam pinggan, ramas hingga separuh hancur dan gaulkan dengan sambal.
 
Aku? Lebih suka dengan cara yang kedua tu... kawan aku kata makan begitu saja (tanpa sambal) pun sedap tapi bagi yang tak pernah makan.. dinasihatkan mencuba kedua-dua kaedah tu ya.. pengalamian itu penting bagi memperolehi pengalaman..
 
Mana nak dapat?
 
Aku tak buat.. so korang tak boleh order dengan aku.. aku pun beli kat kedai runcit dekat rumah mak aku.. kalau kat Johor boleh didapati di kebanyakan kedai runcit.. kawan aku yang kat opis ni kirim je dengan aku kalau aku balik kampung.. dan rasanya sekarang boleh di beli di atas talian.. google la sikit..
 
Macam mana nak buat sambal tumis bilis?
 
Aku guna cili giling je.. resepinya agak berbeza kalau korang giling sendiri cili kering ya..
Macam ni..
 
Bahannya:
sebungkus cili giling yang besar (aku guna cap aliff)
seinci halia - kisar
seinci lengkuas - kisar
10 biji bawang besar (8 biji dikisar, 2 biji dimayang)
beberapa keping gula nisan
sedikit gula pasir
kicap lemak manis
ikan bilis - basuh + gaul sikit dengan tepung gandum + goreng
 
Caranya:
Panaskan kuali dan masuk minyak masak
Bila minyak dah panas, masukkan barang kisar tadi
Agak-agak cam bau dah naik.. masukkan cili giling.
Bila korang tengok cili tu dah terlompat-lompat, masukkan kedua-dua jenis gula tadi dan rasakan tahap kemanisan yang korang nak.. fungsi gula ni pun adalah untuk mengurangkan rasa pedas..
kecilkan api dan masak lama sikit.. masukkan kicap lemak manis
agak-agak macam korang rasa ok dah rasanya, masukkan la bawang yang dimayang tadi dan ikan bilis goreng..
 
Korang kata macam ada yang tak masuk?
aku tak guna bawang putih + asam jawa + garam sebab dah ada semua tu dalam cili giling yang ready made..
 
dan yang paling penting.. sepanjang korang memasak tu jangan lupa zikir dan selawat.. In shaa Allah.. Allah bagi sedap.. cubalah!
 
 
 

Related Posts with Thumbnails