Singgah Jap

Isnin, 16 April 2018

Salam Isnin


Salam Isnin semua..
Tak da 'Monday Blues'.. 😉
Kita 'enjoy!'

Hahaha... enjoy la sangat.. apa pun syukur alhamdulillah.
Ada banyak lagi buku jawapan nak ditanda ni.. kita berehat sebentar kerana memberi laluan kepada iklan ✋

Apa iklannya?
.
.
.
.
.

 Idea oh Idea! Silalah berbuat baik dengan saya 😇
.
.
Kita sembang lain kali la 💆



Jumaat, 6 April 2018

Sembang Kencang - Teruk dan buruk

Tempat : Di dalam kereta sewaktu perjalanan pulang dari sekolah ke rumah.

Tarikh : 5 April 2018

Masa : Lebih kurang 6.00 petang

Pelakon : Ibu, Tipah & Tiqah

*********************************************************************************

Ibu : Assalamualaikum kakak dan adikk...

Tipah & Tiqah : Waalaikumsalam ibu (hampir serentak)

Tiqah : Ibuu.. Tiqah sedih hari ni.. tadi Tiqah kena marah dengan cikgu sebab Tiqah tak tauuu...

Ibu : Tiqah tak tau apa? tak tau baca ke?

Tiqah : Tiqahkan dah reti baca.. tadi tu Tiqah tak faham makna yang Tiqah baca tu.. Bila cikgu tanya, Tiqah pun jawab la, "Saya tak tau".

Ibu : Ok, nanti ibu nak tengok apa dia yang Tiqah tak faham tu..

Tiqah : Pagi tadi pulak masa kat madrasah baru (transit), Tiqah sedih sebab kawan-kawan main cikgu-cikgu tapi tak bagi Tiqah main sekali.. Tiqah pun nangis senyap-senyap sampai keluar air mata.. Cikgu tanya kenapa Tiqah menangis? Tiqah pun lap air mata Tiqah sampai bersih.. Cikgu pun kata nanti nak kena orang yang buat Tiqah tu..

Ibu : Hmmm.. kesian Tiqah..

Tiqah : Tu la.. hari ni adalah hari yang teruk..

Ibu : Terukkk?

Tiqah : Ya la, pagi Tiqah menangis sebab kawan tak nak bagi main sekali, petang Tiqah sedih kena marah dengan cikgu. 😭😔

Ibu : InsyaAllah semua akan ok. Kena rajin belajar dan banyak baca supaya apa yang dibaca tu Tiqah boleh paham.

Tiqah : Ibu, kadang-kadang Tiqah mimpi buruk..

Ibu : Mimpi buruk? 😨

Tiqah : Tiqah jadi askar, pakai kasut, tudung, stokin, senapang.. pastu naik van nak tembak zombie..

Ibu : Macam maner rupa zombie tu?

Tiqah : Macam-macam, berdarah-darah tapi dah mati.

Ibu : Kalau dah mati, kenapa nak tembak lagi?

Tiqah : yang mati tu orang lain, belum jadi zombie.. kena tembak-tembak banyak kali.. yang mati Kakak Tipah dengan Hakim... tinggal Tiqah dengan Aqil je.. pastu naik kereta laju-laju sebab banyak zombie kejar.. zombie tu kecik je.. kanak-kanak.. pastu ada raksasa besar.. Tiqah tembak banyak kali sampai mati.. .. pastu bawak Kakak Tipah dan Hakim pergi hospital.. tapi Tiqah takut kalau doktor pun dah jadi zombie.. tapi tak jadi sebab doktor ada pistol.. Tiqah cakap terima kasih kat doktor sebab bagi ubat supaya Tiqah ok lepas kena gigit dengan zombie besar.. darah meleleh.. pastu Tiqah pun bukak mata.. Ibu suruh mandi..

Tipah : Seramnya kakak dengar 😱😰😰

Ibu : 😛



Nota :

1.Terhibur mak ko sambil terbayangkan rupa zombie.


2. Adaptasi cerita 'Train to Busan' gaknya.



3. Kalau diasah bakatnya, boleh jadi pelapis Harith Iskandar ni.

4. Terkedu Kakak Tipah kerana wataknya ditamatkan awal 😂





Ahad, 1 April 2018

Essential Oils Diffuser

Assalamualaikum

Jumpa lagi.. Alhamdulillah..
Semalam Mac, hari ni dah April.. sekejap lagi habis dah tahun 2018.. gitu la seterusnya.. 

Kalau korang perasan, ada aku bgtau yang sekarang aku dah terjebak dengan essential oil @ minyak pati kan? Kiranya aku dah jadi 'orang minyak' yang kaler kulit tak berubah tetapi warna botol minyak tu je yang ada macam-macam kaler.. 😆

Bila dah beli sebotol atau sejenis, jadi teringin nak beli jenis yang lain plak.. bila dah banyak jenis, kita nak jadikan dia sejenis, kena la campur-campurkan minyaknya.. omputih kata kita 'blend'.. korang jangan susah hati la kalau tak de 'blender'.. yang penting ada minyak dan bekas.. settle

Essential oils ni boleh diminum, dihidu, disapu dan diudarakan.. macam-macam cara.. ikut suka korang dan ikut la nak buat macam mana gaya sekalipun.. cuma jangan ikut hati nanti mati, jangan ikut rasa nanti binasa.. terikut-ikut yang baik tu bagus.. dan korang akan jadi ikutan ramai (idola).. gitewwwwwya

Sambung semula... fokus..

Aku suka juga 'udarakan'.. masukkan dalam alatnya (diffuser).. letak air + beberapa titik eo yang korang nak.. 'on'kan suis.. maka baunya pun semerbak la.. best sangat.. Sekarang nikan musim batuk dan selsema bersekali demam.. makanya aku suka nak 'diffuse' minyak yang boleh membunuh bakteria supaya tidak berjangkit seisi rumah dan juga untuk melegakan batuk dan selsema tu.. InsyaAllah.. next entry kita sembang pasal minyaknya.. kali ni nak sembang pasal alat dulu..

Ada macam-macam diffuser.. korang tanya abang long Google.. insyaAllah macam-macam rupa ada.. antara yang aku suka adalah Gentle Mist Diffuser.. ianya ringan dan mudah dibawa ke mana-mana.. guna tiga bateri saiz AAA.. tak perlu wayar-wayar bagai..

Korang tengok kat sini :


Ada juga jenis lain.. best juga.. ikut la kesesuaian korang.. 

Nanti-nanti aku tepek gambar ya..

Tara ting ke ting!


Related Posts with Thumbnails