Singgah Jap

Khamis, 13 Julai 2017

Syawal 1438 Bahagian 1


Assalamualaikum semua
Selamat Hari Raya, maaf zahir batin..
Moga Allah menerima amalan kita dan supaya pengakhiran kita dengan khusnul khotimah.. InsyaAllah

Apa cerita raya anda?
Alhamdulillah.. tahun ni giliran beraya di Johor dulu dan pada raya ketiga kami bergerak ke Kelantan pula. Syukur sebab berpeluang untuk berkhidmat dengan ibu bapa juga berjumpa dengan sanak saudara. Harga minyak pun turun banyak maka boleh la kita meronda lebih jauh. Hihi

Kita cerita raya la dulu.. lama tak sembang dalam ni.. rasa macam semacam la pulak.. hahaha.. sungguh pun lama tidak meluah rasa di sini.. blog ni tetap di hati aku.. banyak benda nak dikongsi tapi bila aku pegang keyboard, idea terus beku.. nampak sangat tak berbakat nak jadi 'keyboard warrior'.. hahaha

Persiapan raya aku dah buat awal iaitu sebelum puasa.. tempah baju anak-anak seawal bulan 2 lagi, baju raya aku pakai baju kerja yang boleh match kaler dengan baju anak-anak.. azam tak mo beli kuih tapi tak mo buat juga.. macam maner tu? Macam maner nak ada kuih raya kalau macam tu? Tetapi azam tak mo buat je yang dapat dicapai manakala azam tak mo beli kuih telah bertukar kepada kurangkan kuantiti belian namun tetap dibeli.. hahaha

Rumah pulak.. aku masih kekalkan konsep yang sama setiap hari.. tiada berbeza raya ataupun tidak.. bagi kemas dan lapang macam biasa.. tiada hiasan lampu lip lap di waktu malam.. senang cerita memang tak da beza la..

Pagi-pagi Khamis 22/6/2017 tu, ambil Atif kat madrasah.. basuh segala kain baju kotor Atif.. kita tunggu kering dulu.. kemas sikit-sikit.. lepas zohor kami pun bertolak balik ke Johor.. singgah buka puasa kat rumah adik CK.. then dalam pukul 10 malam teruskan perjalanan ke Johor.. alhamdulillah sampai rumah mak aku pukul 1 pagi.

Sambung nanti..


p/s: Hari ni cukup 9 tahun abah aku meninggal.. Al-Fatihah untuk abah.





Khamis, 5 Januari 2017

Atiqah di tahun 2017




Hari pertama ke sekolah.. Tahun ni dah masuk Darjah 1.. 
how time flies..
Dalam blog ni, gambar sewaktu berusia 4 bulan.. tahun ni dah 7 tahun..
Alhamdulillah
Moga Atiqah sentiasa di bawah redha Allah selalu, 
dilapangkan dada dalam menerima ilmu, 
dapat memberi manfaat pada semua,
dipelihara dari sebarang musibah,
cemerlang dan berbahagia dunia akhirat.
Ammiinn.


Rabu, 14 Disember 2016

BERBAHAGIALAH BAGI ANDA YANG SELALU RAJIN SOLAT DHUHA


Pertama : 
Orang yang solat Dhuha akan diampuni dosa-dosanya oleh Allah. "Barangsiapa yang selalu mengerjakan solat Dhuha nescaya akan diampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.”(HR. Turmudzi)

Kedua :
Barangsiapa yang menunaikan solat Dhuha ia tergolong sebagai orang yang bertaubat kepada Allah. "Tidaklah seseorang selalu mengerjakan solat Dhuha kecuali ia telah tergolong sebagai orang yang bertaubat.” (HR. Hakim).

Ketiga : 
Orang yang menunaikan solat Dhuha akan dicatat sebagai ahli ibadah dan taat kepada Allah. "Barangsiapa yang solat Dhuha dua rakaat, maka dia tidak ditulis sebagai orang yang lalai. Barangsiapa yang mengerjakannya sebanyak empat rakaat, maka dia ditulis sebagai orang yang ahli ibadah.
Barangsiapa yang mengerjakannya enam rakaat, maka dia diselamatkan di hari itu.
Barangsiapa mengerjakannya lapan rakaat, maka Allah tulis dia sebagai orang yang taat.
dan barangsiapa yang mengerjakannya dua belas rakaat, maka Allah akan membangun sebuah rumah di syurga untuknya.”(HR. At-Thabrani).

Keempat : 
Orang yang istiqamah melaksanakan solat Dhuha kelak ia akan masuk syurga menerusi pintu khusus Dhuha yang disediakan oleh Allah. "Sesungguhnya di dalam syurga terdapat sebuah pintu bernama pintu Dhuha. Apabila Kiamat telah tiba maka akan ada suara yang berseru, ‘Di manakah orang-orang yang semasa hidup di dunia selalu mengerjakan solat Dhuha? Ini adalah pintu buat kalian. Masuklah dengan rahmat Allah Subhanahu Wata’ala.” (HR. At-Thabrani).

Kelima : 
Allah mencukupkan rezekinya. "Wahai anak Adam, janganlah engkau merasa lemah dari empat rakaat dalam mengawali harimu, nescaya Aku (Allah) akan mencukupimu di akhir harimu.”(HR. Abu Darda`).

Keenam :
Orang yang mengerjakan solat Dhuha ia telah mengeluarkan sedekah. “Hendaklah masing-masing kamu bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu pada setiap pagi. Sebab tiap kali bacaan tasbih itu adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh kepada yang ma’ruf adalah sedekah, mencegah yang mungkar adalah sedekah. Dan sebagai ganti dari semua itu, maka cukuplah mengerjakan dua rakaat solat Dhuha.” (HR Muslim).

Ya Allah mudahkanlah kami untuk selalu mengamalkan solat dhuha.

JOM KITA PAKAT2 SOLAT DHUHA

Moga Allah menerima solat dhuha & memaqbulkan doa kita serta istiqamah dalam beramal..
Aamiin.




Related Posts with Thumbnails