Isnin, 26 Ogos 2013

Cerita raya kami ini tahun.. Bahagian 1

Best pulak baca cerita pasal raya kawan-kawan.. ada suka duka.. macam-macam makanan.. macam-macam cerita.. macam-macam ragam..

Raya aku pulak? Alhamdulillah.. Allah beri aku peluang dan rezeki untuk beraya bersama keluarga aku dan CK.. anak-anak la paling meriah.. dapat berkumpul dengan sepupu sepapat yang jarang-jarang boleh bertemu.. letih tapi seronok.. seronok berganda apabila dapat menggembirakan ibu bapa dan berbakti dengan mereka.. oh kawan sekalian.. rebutlah peluang andai ibu bapa anda masih ada.. pulanglah menjengok mereka..

Raya kali ni masih lagi giliran Johor kerana adik CK yang jauh di perantauan akan pulang berhari raya.. so kita tukar giliran.. kalau tak nanti tak dapat jumpa dengan mereka.. bila dah bentang kertas kerja.. masa cuti Nuzul Al-Quran kita balik Kelantan jap.. settlekan keperluan raya untuk ibu bapa CK campur dengan nak makan colek... hehehe..

Tentatif program raya aku bermula lepas Zohor hari Ahad, 4 Ogos 2013 = 26 Ramadhan 1434. Sabtu adalah hari mengemas rumah serta mendobi pakaian dan simpan baju dalam beg masing-masing.. Selesai.. Lebih kurang pukul 2.30 petang, kami pun bergerak ke Johor.. mula-mula aku yang drive sebab CK mengantuk.. then semua ahli kumpulan tidur.. leganya memandu dengan aman.. jalan raya pun lengang.. Berhenti jap kat Behrang sebab nak solat Asar.. then berhenti lagi kat Seremban sebab nak berbuka puasa dan solat.. Lengang.. singgah isi minyak kat Petronas Seremban, ada nescafe, biskut dan air oren percuma.. Alhamdulillah rezeki.. teruskan perjalanan ke Johor dan selamat sampai ke rumah mak aku lebih kurang pukul 9.30 malam..

Pagi-pagi Isnin aku pegi pasar dengan kakak aku.. cari daging, ikan dan sayuran untuk dimasak untuk berbuka puasa.. settle.. petang sebelum berbuka pegi bazar ramadhan kat Air Hitam.. misi utama adalah sambal goreng jawa dan putu bambu.. settle jugak... perghhh... bermakna sungguh puasa kali ni..

Pagi Selasa kitorang mula menganyam ketupat.. ketupat nasi.. guna daun kelapa.. daun kecik-kecik.. dapat la dalam 100 biji.. Pagi Rabu isi beras dalam ketupat dan rebus.. masak rendang ayam, sambal goreng, daging masak kicap.. siap lauk berbuka dan raya.. malam kita boleh takbir..

Pagi-pagi raya masing-masing sibuk siapkan diri dan mandi sunat Aidil Fitri.. solat Aidil Fitri dan bermaafan sesama kami. Gambar memang tak ada sebab sibuk nak makan.. hahaha.. lagipun aku memang kurang sikit bergambar sebab nanti aku tak percaya diri aku sendiri yang dalam gambar tu.. Pas tu beraya rumah jiran tetangga.. sebenarnya sepanjang aku hidup.. inilah pertama kali aku beraya di rumah mak aku yang mana dengan lain perkataan mak aku pun pertama kali beraya di rumah sendiri. Tradisi sebelum ni mak aku akan balik kampung 2,3 hari sebelum raya.. tapi tahun ni kami buat keputusan untuk beraya di rumah mak aku je.. raya kedua baru balik ke kampung mak aku..

So, raya kedua kita pun balik la ke kampung mak aku untuk berjumpa saudara mara.. seronok sangat tapi masa sangat terhad.. tengah malam tu jugak kami balik ke rumah mak aku sebab raya ketiga aku sekeluarga perlu bergerak ke Kelantan... sob sob..

Pagi raya ketiga, lebih kurang pukul 10pg kami pun bertolak ke Kelantan.. lalu Segamat-Jabor-Bukit Besi-singgah Kuala Terengganu jap. Sampai KT lebih kurang pukul 6 petang dan terus ke rumah kawan kami yang dijangka akan menunaikan fardhu haji tak lama lagi.. Kul 9.30 malam baru gerak dari rumah kawan. Masa tu ada game Malaysia lawan Barcelona. Yang aku pelik tu, rakyat Malaysia ni, boleh pulak sokong Barcelona.. bukan ke kita rakyat Malaysia? aishhhh.... tak patut betul.. pas tu boleh pulak kata.. 3 minit pertama main nanti Barcelona dah gol.. aku pun konfius.. sampai hati diorang kan.. mesti sedih pemain Harimau Malaya.. hmmmmm...

Kami teruskan perjalanan ke Kelantan dan alhamdulillah sampai rumah ibu bapa lebih kurang pukul 11.45 malam. Ada 3 keluarga yang sampai.. meriah.. meriah.. bila aku kira.. ada 30 orang termasuk kanak-kanak yang akan tinggal bersama selama seminggu... phewwiittttt... seronok tapi letih ok.. budak-budak tak tau erti kenyang.. makanya asyik la masuk dapur.. weol yang di dapur ni pulak tak boleh keluar dapur.. masak apa je semua abis..

Ok.. sambung lagi nanti.. ni aku dah dapat keluar dari dapur... hehehe





Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...