Singgah Jap

Sabtu, 11 Disember 2010

Mendidik Anak

Baru-baru ni aku bersembang-sembang dengan beberapa rakan dan antara topik yg disentuh adalah mendidik anak di zaman siber ni. Memang besar sungguh cabaran dan dugaannya. Banyak pengaruh luaran yang mengelilingi anak-anak kita. Salah sorang ahli mesyuarat tingkap  bersuara "Sebenarnya nak mendidik anak berpakaian menutup aurat lebih mudah di Jepun berbanding di Malaysia. Sebabnya kita boleh kata diorang berpakaian tak menutup aurat tu sebab diorang bukan Islam. Tapi kalau kat Malaysia kita tak boleh buat ayat macam tu."

Betul kan? Kadang-kadang kita sendiri terkeliru dengan pemandangan yang ada. Aku pernah tertengok drama Cina dan drama Melayu dalam masa yang sama (kes asyik tukar-tukar siaran). Dari pemerhatian aku.. tang pakaian memang tak de beza cuma tang bahasa yang digunakan je baru kita tau yang tu drama Cina atau Melayu.

Ada gak kawan yang kata.. "Ala.. masa diorang kecik-kecik ni la kita bagi pakai baju gaun / seluar pendek / baju tak berlengan.. nanti kang biler besar baru sibuk nak pakai sebab masa kecik tak pernah merasa". Aku sangat tidak bersetuju dengan kenyataan ni. Pada hemat aku yang lemah iman ni.. pakaian pun antara yang perlu kita didik dari kecil lagi.. macam sembahyang gak.. seawal tujuh tahun kita dah patut suruh-suruh anak sembahyang dan kalau umur dah 10 tahun masih tak sembahyang.. kita boleh rotan. See?

Ibu bapa kena sentiasa doakan anak-anaknya dan seluruh umat juga. Antara doa yang kita boleh amalkan agar anak sentiasa mendirikan solat boleh rujuk Al-Quran.. Biler dah kena rujuk Al-Quran.. maknanya kita kena selalu baca Al-Quran.. dengan lain maksud.. dari kecil lagi (biler anak dah mula pandai bercakap dan tidak pelat) kita dah boleh ajar anak membaca Al-Quran ni.

Firman Allah yang bermaksud:
"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doa kami". (Surah Ibrahim, Ayat 40).

InsyaAllah.. andai solat kita jaga.. banyak masalah (tak kira masalah apa pun) boleh selesai. Itu antara yang aku sentiasa pesan kat students. Mudahan guru anak-anakku pun akan berbuat perkara yang sama. Amin.

gambar menunjukkan pintu Kaabah. Penjuru kiri pula letaknya hajarul aswad dan antaranya adalah Multazam (antara tempat berdoa yang mustajab).



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails