Ahad, 13 Mac 2011

Penjamin

Pada satu saat dan ketika dulu, sewaktu aku sedang berbuat-buat sibuk, datanglah seorang pelajar ingin berjumpa dengan aku bagi mendapatkan pandangan.

"Puan, saya nak minta pandangan puan."

"InsyaAllah boleh. Berkenaan dengan apa ya?"

"Macam ni.. semester lepas.. saya jadi penjamin pada rakan sekelas yang dah gagal berhenti tu melanggan broad band. Dia kata IC dia hilang tu yang tak boleh register guna nama dia. (kira ko bukan penjamin la.. kalau macam tu.. kira ko yang melanggan) Malangnya sekarang ni dia dah tak bayar 2 bulan. Celcom hantar surat pada saya mintak saya jelaskan. Saya dah call dia banyak kali. Hari tu dia kata dia tak de duit sebab baru kerja. Sekarang ni dia dah tak angkat telefon dah." (hehehe.. dia angkat tangan je kot!)

"Oooo.. macam maner awak boleh nak jadi penjamin sedangkan awak pun sedang belajar?"

"Entah la.. masa tu dia janji nak bayar." (jawapan tak menepati soalan ni)

" Banyak ke?"

"Dalam RM140. Duit PTPTN saya dah reserve untuk bayar bulanan motor dan ASB."

"Keluarga awak tau tak masalah awak sekarang ni? Ibu bapa awak mesti diberitahu."

"Ibu bapa saya tau dan minta saya selesaikan dulu."

"Kalau macam tu.. apa sebenarnya pandangan dan tindakan yang awak harapkan dari saya?"

"Saya nak mintak pandangan puan je bukan nak minta bantuan kewangan."

"Pandangan saya sama seperti saranan ibu bapa awak. Selesaikan. Awak guna la duit PTPTN tu dulu.  Exam just around the corner dan awak dah berada di semester akhir. Satu saya minta.. solat la 2 rakaat.. mohon pada Allah ketenangan dan petunjuk.. itu lebih afdal. InsyaAllah kita boleh dapat pandangan yang lebih tepat."

"Hmmmm... baik la puan. Terima kasih." (gaya cam tak puas hati je.. hehe)


Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...