Singgah Jap

Selasa, 1 Mac 2011

Bunuh Diri

Akhir-akhir ini pihak aku banyak dikejutkan dengan berita mereka yang hendak membunuh diri. Dengan lain maksud, nak menamatkan riwayat hidup sendiri. Kalau kat luar sana banyak yang kita dengar mereka menamatkan riwayat hidup orang lain. Dah bagi pinjam duit, pas tu kenakan kadar faedah yang melambung tinggi. Bila si peminjam gagal membayar dalam tempoh yang dijanjikan, maka si peminjam akan diugut, diseksa dan kadangkala ditamatkan hayatnya. Hebat masyarakat sekarang. Seolah-olah menafikan kewujudan Allah Yang Maha Besar.

Berbalik kepada kes bunuh diri tadi, kebanyakan kes berpunca kerana putus cinta. Kiranya seolah-olah sudah putus harapan untuk meneruskan hidup. Ayat yang klaise "Aku tak dapat hidup tanpa dia". Hehehehehe.. siapa dia tu? Sebelum ko jumpa dia.. ko boleh hidupkan? Apa kata ko bayangkan kehidupan ko tanpa dia seperti sebelumnya.. InsyaAllah ok. Jangan takut la. Kasih sayang sesama makhluk ni tak kekal andai bukan kerana Allah. Sedangkan mak ayah sekarang pun dah ramai yang sanggup buang anak apatah lagi teman lelaki atau teman wanita. Allah Maha Mendengar. Allah Maha Pengampun. Mohon sungguh-sungguh pada Allah. Makhluk tiada daya mahupun kuasa. Yakin la wahai anak-anak sekalian..

Allah sahaja yang sangat penyayang. Allah sahaja tempat kita mengadu. Ampunkan dosa kami Ya Allah! 

2 ulasan:

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

salam,kata ulama,tak mungkin org mukmin terbabit dlm gejala bunuh diri...

Ahliacikgukhairul berkata...

mudahan kita semua termasuk dalam golongan orang mukmin.. Amin

Related Posts with Thumbnails