Singgah Jap

Ahad, 31 Ogos 2014

Tips berhenti merokok

Salam Merdeka yang ke 57 semua.. Di sini lahirnya sebuah cinta..

Meh bersihkan sikit sawang kat sini.. guna penyapu pendek sudah.. hehe.. selalu rindu dengan blog sendiri.. banyak idea nak tulis tapi cam tak berapa nak keluar.. dok diam depan komputer.. pastu terus berjalan dari blog ke blog.. sudahnya blog sendiri terabai.. itu lumrah kehidupan aku..
Oleh itu, kali ni aku nak kongsi beberapa tips bagaimana untuk menggalakkan diri korang berhenti merokok.. sekali lagi.. menggalakkan berhenti merokok.. bukan menggalakkan merokok..

Yang pertama sekali... berdoa dan jangan berhenti berdoa.. InsyaAllah lambat atau cepat Allah akan makbulkan.. tanam azam dalam diri korang yang korang hendak berhenti merokok.. 99% adalah dari diri korang sendiri.. bukan pasangan korang maupun ibu bapa.. DIRI SENDIRI.. macam tu jugak kita semua.. sebenarnya musuh utama kita adalah diri kita sendiri.. nafsu dalam diri kita yang perlu kita perangi.. bukannya pergi berperang menghunus senjata ya.. 

doa dan tanam azam tak nak merokok (ada kawan aku kata, rupa rokok dah kena penyek macam ni memang semua orang tak nak.. hehehe..)
Yang kedua.. kalau korang seorang perokok tegar.. selalu hisap Dunhill ka, Malboro ke, 555 ke, dan semua jenis rokok yang aku percaya kerajaan dah bagi amaran kat kotak tu.. Merokok adalah merbahaya untuk kesihatan.. dan ada gak gambar kesan dari merokok tu cam leher berlubang, kanser mulut, anak mati dalam perut dan semua gambar yang mengerikan.. aku ngeri la tengok tapi bila aku tanya dengan perokok.. diorang kata tengok isi dalam kotak, jangan tengok luar kotak... nampak tak? ada je jawapan diorang.. aishhh.. ok.. tips kedua.. korang beralih dulu kepada rokok daun yang mana setiap kali korang nak merokok korang perlu menggulungnya sendiri.. lama-lama letih sendiri dan buat korang terfikir betapa sia-sianya kerja korang selama ini..

tengok isi dalam kotak.. 
marlboro marlboro 100 s marlboro red marlboro red soft pack marlboro ...

jangan tengok gambar kat luar kotak yang mengerikan..

Imej Kotak Rokok Bakal Lebih Ngeri Untuk Mengingatkan Perokok?

beralih ke rokok daun ..

rokok daun

Tips ketiga.. korang pergi la menyerah diri ke Klinik Berhenti Merokok kat Klinik-klinik Kesihatan Kerajaan.. percuma je..nanti mereka bagi kaunseling kepada  korang dan juga ubat untuk mengurangkan ketagihan korang merokok.. ubat tu tak de jual kat farmasi tau.. InsyaAllah kalau korang memang betul nak berhenti merokok.. 2 bulan biasanya korang dah boleh berhenti merokok.. InsyaAllah

... yang menyediakan perkhidmatan klinik berhenti merokok... klik SINI

Tak nak dengar atau tak nak terima tips yang aku bagi? Tak pe la.. korang tunggu la bila korang tiba-tiba perlu menjalani pembedahan yang mana korang perlu dibius penuh. Pakar bius akan bagitau kat korang antara risiko yang akan dialami oleh perokok ialah paru-paru korang tak boleh mengembang dengan baik bila guna alat pernafasan tu sebab ada gelembung di paru-paru. Pastu bila dah tak boleh mengembang, maka paru-paru korang akan meletop! Poommmm!! Rasanya korang pun tau la kesudahan ceritanya kan.. hehe.. tak tipu ya.. ini kisah benar..

ini contoh gelembung dalam paru-paru yang dah tak berapa sihat

... sendiri adalah gelembung gelembung yang terdapat dalam paru paru

Sebenarnya kan.. aku tak nampak satu pun kebaikan maupun kelebihan menghisap rokok ni.. mungkin satu la kelebihannya iaitu mengayakan si pengusaha/pengilang rokok tu.. tapi tu pun bukannya kebaikan pada aku.. sebab bila diorang dah kaya diorang akan mengeluarkan lebih banyak rokok dengan pelbagai rasa dan jenama.. dan akan lebih ramai orang yang merokok maka semakin tercemar la udara kita.. 

Dari pemerhatian aku yang daif ni, perokok biasanya sangat mementingkan diri sendiri. Biasanya mereka merokok di tempat awam dan asapnya akan dihidu oleh semua yang ada di sekitar mereka. Pulak tu, biasanya mereka akan membuang puntung rokok merata.. tenyeh dengan kasut pastu jalan dengan selamba.. oh! aku memang rasa cam nak belasah je diorang.. ok.. jangan ikut apa yang aku rasa..

Biasanya perokok ni terdiri dari orang lelaki sebab mereka memang orang kaya dan pemurah. Membazir duit tanpa belas kasihan.. hehehe.. tapi ada jugak orang perempuan yang hisap rokok..

Orang lelaki hairan kenapa orang perempuan degil tak nak tutup aurat dengan sempurna.. pakai tudung tapi berlengan pendek.. bertudung dengan kain yang jarang dan lain-lain.. yang orang perempuan pulak hairan kenapa orang lelaki degil tak mau berhenti merokok.. masing-masing dengan degil masing-masing.. masing-masing heran dengan masing-masing.. cam tu la manusia.. tak de yang sempurna.. 

Oleh itu.. doa la hidayah untuk semua yang mana termasuk diri kita dan keluarga.. 

Sempena hari merdeka ni..
mari la kita merdekakan diri kita dan negara dari asap rokok.. Jom!!

Wallahu'alam




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya pun di beri beberapa tips unruk berhenti yang mana saya dapat mengamalkannya.
1) Bila ambil keputusan esok nak berhenti
merokok, hari ni bila hisap sebatang
rokok, sebelum di padamkan cucuh
sebatang lagi...hisap lagi. Sebelum
padam cucuh sebatang lagi....ulang
beberapa kali sampai kepala pening
dan muntah-muntah. Selepas tu ambil
keputusan untuk berhenti esoknya.
2) Kurangkan sebatang rokok setiap hari.
Kalau tak boleh, kurangkan sebatang
rokok setiap minggu...
3) Cuba berhenti membeli tapi kalau gian
minta aje dari kawan-kawan. Mula-
mula kawan tak kisah...lama-lama...
Lu pikir la sendiri...

Selamat mencuba...

Tanpa Nama berkata...

Dari aku mula hidup dah dgr cerita rokok nih..piirah!!

Ahliacikgukhairul berkata...

terima kasih atas tips yg diberi.. boleh juga amalkan mana yang sesuai.. apa pun yg utama adalah diri sendiri.. senyum!

Related Posts with Thumbnails