Khamis, 18 November 2010

SEJARAH @ TAWARIKH

Ingat lagi subjek "TAWARIKH"? (please do not confuse with "TARAWIKH" ok..)

Dulu-dulu subjek Sejarah untuk sekolah rendah dikenali sebagai Tawarikh.. biler naik sekolah menengah stat belajar Sejarah pulak.. tapi Tingkatan 4 masa zaman aku dulu tak belajar Sejarah sebabnya subjek dah banyak.. dan aku rasa ruginya aku tak belajar sejarah dulu.. sebabnya aku tengok cikgu-cikgu sejarah sangat patriotik.. mungkin kerana mereka sangat menghayati cerita silam Malaysia @ dulu Tanah Melayu.. dan mereka sangat sayangkan negara berbanding remaja dan belia sekarang yang banyak menentang membabi buta tanpa menyelidiki sejarah yang dah tersurat.

Sebenarnya.. aku sangat menyokong langkah kerajaan yang mewajibkan lulus subjek Sejarah di peringkat SPM.. dan UiTm pulak nak subjek tersebut mesti dapat kepujian baru boleh dipertimbangkan untuk diterima masuk. Sejarah penubuhan UiTm pun kita kena tahu.. jadinya tak la nanti kita senang-senang nak bagi bangsa lain menerobos masuk dengan alasan kurangnya persaingan.. sedangkan bangsa lain tu sudah ada universiti mereka sendiri yang kita payah nak tembusi. Fikir la.

Bertitik tolak dari itu juga, kita kena tau sejarah hidup kita. Dari mana asalnya kita. Untuk apa kita dilahirkan ke dunia. Apa kesan dari perbuatan kita semalam, hari ini dan seterusnya pada masa akan datang. Semua tu sejarahkan? Mana yang baik kita jadikan tauladan dan mana yang buruk kita jadikan sempadan. Kesan dari sejarah la kita kena berhati-hati dalam menjalani kehidupan kita seterusnya. Moga kita dapat pengakhiran yang hasanah (baik).

Hari Raya Qurban pun ada sejarahnya. Ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah. Itu salah satu contoh kecintaan yang tinggi terhadap Allah. Selain itu, keistimewaan Hari Raya Qurban @ Aidil Adha ini adalah ibadat korban yang hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke 13 Zulhijjah. Dari segi bahasa qurban bermaksud dekat manakala dari segi istilah pula bermaksud menjalankan perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri padaNya.

Moral di sini, kita kena tau sejarah kita agar sentiasa berpijak di bumi yang nyata.

"Dari Allah kita datang dan kepada Allah jua kita kembali".






Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...