Singgah Jap

Ahad, 21 Februari 2010

Undang-undang Manusia Lebih Relevan?

Baru-baru ni.. aku dan CK tengok satu telemovie.. sebenonya CK tak berapa tengok.. aku yang dok bagi ulasan selari kat dia sebabnya dia dok tido-tido ayam.. hehe.. sinopsis cerita lebih kurang cam ni la..

"Ada satu keluarga bahagia yang terdiri daripada ibu, ayah, sorang anak lelaki dan sorang anak pompuan.. si ayah kerja jadi mekanik dan ibu plak surirumahtangga sepenuh masa.. Satu hari.. keluarga ni diuji oleh Allah.. si ayah ditimpa kemalangan dan tidak lagi mampu untuk menyara keluarga.. Si ibu cuba mengambilalih tugas si ayah dengan bekerja sebagai jurujual.. si ibu sangat rapat dengan bos lelakinya dan akhirnya berlakulah kejadian yang mereka ingini bersama (hehehe).. pas 2 bulan kejadian tuh.. si ibu dapati beliau mengandungkan anak bossnya.. lalu si ibu pun keluar dari rumah mereka dan menumpang di rumah kawannya.. Kawan plak cuba menasihati si ayah agar memaafkan si ibu.. pas 6 bulan.. si ibu rindukan anak-anaknya dan pegi menjengah di rumah mereka.. anak-anak merayu kepada ayah agar terima si ibu dan ayah pun terima.."

Aku pun tanya pendapat CK tentang ending cerita nih.. ya la.. kagum la kan dengan si ayah yang boleh terima si ibu tu kan.. makanya kalau dari hukum Islam.. suami isteri tu dah tak boleh bersama lagi kerana si ibu sudah patut dijatuhkan hukuman rejam sampai mati (hukuman untuk penzina yang sudah berkahwin) selepas melahirkan.. dan nasab anak dalam kandungan si ibu tu pun dah putus dengan si ayah dan juga si bapa penderma benih tu..

Kadang-kadang mesej cerita pun tak berapa nak sampai atau tak berapa nak betul.. lebih ikut situasi dan emosi sendiri.. tambah-tambah ada persatuan yang mengatakan hukum sebat tuh menganiaya kaum wanita.. dok perjuangkan hak wanita secara mengkhinzir buta tanpa merujuk Al-Quran dan Sunnah.. dan dok perlekeh kaum lelaki.. pelek.. mereka lupa ke asal usul kejadian mereka tuh? Na'uzubillah..

Sesungguhnya Allah menguji hambaNya dengan ujian yang mampu dihadapi oleh mereka.. Wallahualam..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails