Singgah Jap

Selasa, 2 Februari 2010

Perjalanan ke Tanah Suci - Bahagian 5

Nak cerita sikit lagi pasal Kota Madinah Al-Munawwarah.. antara perkara yang aku perasan kat Madinah ni ialah penduduknya lebih 'warm' kalau nak dibandingkan dengan orang-orang Mekah.. ramai yang boleh cakap melayu dah.. hehe.. tu yang tak susah nak menyopping kt sini.. kalau kita pegi ke kedai-kedai di sekitar Madinah.. diorang sungguh-sungguh melayan dan cukup suka kalau tau kita dari Malaysia.. antara 'tagline' yang aku dok selalu dengar.. "Malaysia bagus.." hehe.. bangga tul rasa.. Alhamdulillah..

Kalau kat Masjid Nabawi plak.. petugas-petugas pompuan dia dok panggil kita.. "ibu.. ibu.." then bagi arahan dalam bahasa Melayu.. "maju ibu.. maju".. tu maknanya dia suruh kita penuhkan saf kat depan.. so.. jangan takut la nak berkomunikasi dengan penduduk Madinah.. dan lagi kat Masjid Nabawi nih.. tempoh masa azan dan qamat agak lama.. lebih kurang setengah jam.. dan time azan je.. semua kedai-kedai akan ditutup dan para pekedai akan ke masjid sama ada berjalan kaki atau naik basikal (basikal diorang dok ikat depan kedai).. aku memang kagum la.. kiranya boleh tengok orang membaca Al-Quran di mana-mana tak kira waktu dan tempat..

Suara imamnya semua sedap-sedap dan menusuk kalbu.. boleh dikatakan setiap kali lepas solat fardhu ada solat jenazah.. sebab tu orang Tabung Haji pesan supaya orang-orang pompuan belajar solat jenazah.. aku mengaku yang aku tak pernah solat jenazah sebelum ni.. tapi kat Madinah aku berpeluang untuk sama-sama solat.. Alhamdulillah.. dan lagi yang aku perasan.. Imam tak baca Bismillah masa baca Al-Fatihah dan surah-surah.. kalau solat Subuh dan Isyak.. Imam baca surah agak panjang.. tapi solat Maghrib imam baca surah lazim yang pendek je.. mungkin sebab tempoh waktu Maghrib dan Isyak tak lama.. dan biasanya lepas solat Maghrib.. ada tadarus sambil membetulkan bacaan ayat-ayat suci yang dibaca.. yang aku dok perati.. ramai gak hafizah.. bertuahnya diorang..

Kat Masjid Nabawi diorang asingkan antara pompuan dan lelaki.. so.. masuk ikut pintu yang ditetapkan saja.. biasanya aku masuk ikut pintu "Osman Affan".. setiap pintu ada nama.. aku tak berpeluang masuk ikut "BabusSalam" sebab tu kawasan orang lelaki.. Petugas-petugas pompuan akan 'check' beg yang kita bawak nak pastikan tak de kamera ataupun 'camera handphone'.. diorang tak rampas tapi tak bagi kita masuk dalam masjid dengan barang-barang tu.. orang lelaki diorang tak 'check' pun.. tu yang diorang boleh amik gambar dengan bebas tuh.. aku plak masukkan handphone kamera kokak aku dalam kocek jubah.. hehe.. lepas la gak.. payah tak bawak handphone ni.. nanti nak calling-calling CK kan.. tapi selalunya janji dating kat luar masjid.. kat tiang luar yang akhir sekali..

Oh ya.. selain diorang asingkan tempat lelaki dan pompuan.. kat dalam tempat pompuan tu pun diorang asingkan tempat pompuan tanpa bawa anak dan pompuan bawa anak.. kalau kat Malaysia kita tak digalakkan bawak anak bawah umur 7 tahun ke masjid.. tapi kat sini jadi satu pemandangan biasa dan aku tengok anak diorang semuanya 'well-mannered' je.. adat la kan nangis sikit-sikit tuh.. atau lari-lari manja dalam masjid.. hehe..

Dalam masjid banyak tong air zam-zam disediakan.. kiter bebas minum dengan sepuas-puasnya.. boleh gak bawak bekas air dan isi.. ada yang sejuk dan biasa.. memang sedap la..

Satu lagi sebelum aku terlupa.. biasanya kalau orang ke Tanah Suci ni diorang suka nak waqaf Al-Quran kt Masjid Nabawi @ MasjidilHaram.. so.. korang kena pastikan Al-Quran yang nak diwaqafkan tu adalah cetakan Madinah.. ada tulis kat dalam Al-Quran tu cetakan maner.. Madinah atau Beirut atau Syria.. kalau lain dari cetakan Madinah.. Al-Quran tu akan dipindahkan ke masjid-masjid lain.. biasanya harga Al-Quran cetakan Madinah ni lebih kurang 40 saudi riyal.. tapi kalau cetakan Beirut atau Syria.. 20 saudi riyal je harganya.. so.. kalau kita nak Al-Quran kita tu dikekalkan dalam Masjid Nabawi @ MasjidilHaram.. kena la korban sikit.. Allah Maha Mengetahui.. biasanya kat depan masjid ada orang jual Al-Quran harga 20 riyal je.. dan nak cari Al-Quran cetakan Madinah kita cari kat kedai-kedai buku kat situ... ingat ya pesanan ni.. kat Mekah pun macam tu jugak..

Dan 'part' yang paling aku dan kengkawan aku tak boleh lupa adalah kita hendaklah berniat sedekah kepada penduduk Madinah dan Mekah sewaktu kita menyopping di sana.. Walaupun ia sebenarnya memenuhi keperluan-keperluan kita, wang itu masih dikira sebagai sumbangan terhadap orang-orang yang sangat memerlukannya di tanah suci. Kiranya kita membantu mereka agar mereka tidak meminta-meminta dalam mencari nafkah hidup..

Ok.. setakat ni dulu cerita pasal Madinah.. pas ni aku cerita plak pasal Kota Mekah Al-Mukarramah dan aktiviti haji.. dan lagi stori mori aku nih adalah pengalaman aku sewaktu di sana.. mungkin tak sama dengan orang lain.. mungkin lain masa dan ketika.. lain peraturan dan suasananya.. Wallahu'alam..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails