Singgah Jap

Selasa, 19 Mac 2013

Pengukus Ajaib Tupperware

Untuk kali ini aku nak berkongsi dengan korang satu lagi lagi kemudahan ketika memasak.. kalau sebelum ni kita guna pemanggang ajaib untuk kerja-kerja memanggang.. kali ni untuk kerja-kerja mengukus kita guna pula Pengukus Ajaib... taraaaaaaaa...... pemanggang ajaib sudah agak hitam ya.. itu menunjukkan penggunaan maksima ke atasnya.. hahaha... dengan lain maksud... rajin le memasak.. ok.. itu dah masuk bab riak... forget it.. kembali ke tujuan asal perkongsian kita... Gambar di bawah adalah pengukus ajaib satu lapis.. cuma perlu direndam di dalam air mengikut takat yang dibenarkan... jangan lebih jangan kurang.. kalau lebih.. ditakuti barang kukusan akan terendam dengan air kukusan.. kalau terkurang pula dikhuatiri akan cair pula pengukus ajaib kita.. terus hilang keajaibannya kerana materialnya adalah daripada plastik keras yang boleh cair..



Pengukus dijual dua lapis.. brand Tupperware.. harga katalog adalah RM49.70.. tapi kalau korang jadi ahli boleh diskaun lagi 25%... murah dan berbaloi... Gambar di bawah adalah set penuh pengukus ajaib..



antara yang boleh dikukus ialah seperti kuih pau... beli yang sejuk beku cap NANI's... cap lain pun banyak juga.. jangan lupa ditutup ya..


atau kita buat ikan stim... campak masukkan semua segala bahan (resepi korang boleh google).. terus ikan itu mengukus diri sendiri dan kita boleh membuat kerja lain seperti menjemur kain atau mengangkat kain dari jemuran. Bergantung kepada keadaan kain korang di masa itu la... taraaaaaaa.. siap satu lauk... 


dan... gambar di bawah adalah apabila CK nak tolong kukuskan semula lauk ikan stim tu tapi diletakkan ke dalam kuali yang tidak diisi dengan air... dah sah-sah itu bukan mengukus namanya kan sebab tak ada air.. itu mencairkan pengukus ajaib aku la maknanya... uwaaaaaaaa!!!!! (kifarah buat diriku.. moga Allah ampunkan dosa aku dan seluruh umat.. Alhamdulillah ada dua lapis pengukus tu kan.. boleh guna yang satu lagi... sabar ya wahai hati... hmmmmm)





Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails