Jumaat, 1 April 2011

Sekadar Renungan

Cerita di bawah aku petik dari pesanan seorang mantan TPA PSP kepada warga PSP yang kini beliau sudah berpindah ke institusi lain. Aku kagum dengan beliau atas kebolehan beliau mendengar semua permasalahan berkaitan akademik di tempat aku. Seorang ketua memang perlu mendengar masalah anak buahnya sebelum sebarang tindakan diambil. Pendengar yang baik mudah didekati oleh ramai. Jom.. kita baca sketsa yang dipesan oleh beliau kepada kami : 

"Robert Kouk Saudagar Gula orang yang paling kaya di Malaysia memilik lebih dari RM10 billion aset. Apabila ditanya petua kejayaan beliau, beliau menggariskan EMPAT faktor kejayaan beliau hasil dari nasihat yang sering di tanam ke lubuk hatinya oleh ibu bapanya iaitu:


i. Jika engkau berjanji nak lakukan sesuatu pastikan engkau mengotakannya.

ii. Berbuat baik kepada kedua ibu bapa.

iii. Jika engkau sudah senang/kaya jangan lupa orang sekeliling yang pernah membantumu – sbb itu ada Yayasan Kouk

iv. Punca rezeki biarlah dari punca yang halal sahaja – sebab itu beliau berniaga gula sahaja. Semua kilang gula di Malaysia milik Kouk

Itu memang amalan ISLAM. Kita pun boleh amal begitu cuma jangan lupa bayar zakat. InsyaAllah rezeki akan terus bertambah subur. Ini jaminan ALLAH.

ALLAH TAK PERNAH MUNGKIR JANJI PADA MANUSIA TAPI MANUSIALAH YANG SERING MUNGKIR JANJI KEPADA ALLAH."


Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  😂 entri terakhir pasal...