Singgah Jap

Jumaat, 8 April 2011

Berbuat baik kepada Ibu Bapa

Sekarang ni aku bersiaran dari Cameron Highland. Motif outstation adalah menemankan CK bermesorat sambil aku anak beranak tumpang nikmat Allah Taala merasa angin sejuk. Last kami datang sini masa Atiqah 8 bulan dalam perut and now she is 9 months old. Dari Penang lebih kurang 3 jam perjalanan. Kitorang bertolak kul 11.30 pagi dan CK bersembahyang Jumaat di Gopeng. 


Masa dalam perjalanan, aku dan CK bersembang-sembang sampai kami terlepas exit tol Simpang Pulai. Tu yang boleh sampai ke Gopeng tu. Kiranya banyak benda yang kami sembangkan. Biasanya banyak berkisar tentang fadhilat amal, aktiviti tabligh, anak-anak, keluarga dan sebagainya. Maklum la.. kalau kat rumah kadang-kadang tak puas nak bersembang kerana CK adalah sangat sibuk. Sibuk dengan urusan dunia dan akhirat. Apapun aku bersyukur kerana dapat tumpang pahala suami walaupun ramai yang memandang serong biler CK kuar 3 hari setiap bulan yang mana pada mereka tinggalkan anak isteri dan biarkan si isteri uruskan rumahtangga sorang-sorang. Awal-awal dulu susah gak aku nak sesuaikan diri dengan aktiviti tabligh ni. Memberontak dalam hati je. Cukup nasab CK nak keluar, aku pun stat la rasa nak demam, plan nak ajak ke sana sinun. Hehehe... syaitan semua tu sebenarnya. Sekarang ni aku rasa Alhamdulillah biler CK kata dia nak keluar atau nusrah jemaah. Anak-anak pun dah faham. Bile aku join gak taklim, Alhamdulillah sudah semakin paham akan usaha agama yang CK buat.


Berbalik pada tajuk entry aku kali ni.. kitorang ada bersembang mengenainya tadi. Ya la.. bile kita dah jadi ibu bapa barulah kita tahu perasaan dan harapan ibu bapa terhadap anak-anaknya. Memang ibubapa perlu didoakan setiap masa. Pengorbanan ibubapa terhadap anak-anak tidak berbelah bagi. Kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah membawa bahagia. Sebab tu, cuba korang bayangkan perasaan ibu bapa apabila dapat tahu mereka bakal menimang cahaya mata dan ketika zuriat mereka dilahirkan ke dunia. Gembira tidak terhingga dan menjaga dengan sepenuh jiwa. Siap menganggap anak adalah belahan jiwa. See? Kasihnya ibu ayah pada anak-anaknya. "Ya Allah! Kau rahmatilah dan kasihanilah kedua ibubapa kami sebagaimana mereka memelihara kami sewaktu kami masih kecil.".


Berbuat baik kepada ibu bapa juga sangat-sangat dituntut di dalam Islam. Tak kira la jahat macam maner pun ibu bapa kita..kita mesti bersabar dan mendoakan mereka. Nabi Muhammad S.A.W ada berpesan "Bapa kamu adalah lebih baik daripada kamu." Jadinya, siapa pun bapa kita, dia adalah lebih baik daripada kita. Antara sebab bala diturunkan oleh Allah ialah apabila si anak bermusuh dengan bapanya.


Ada juga anak-anak yang menjadi mangsa perceraian menjadi benci kepada ibu bapa dengan menyalahkan mereka sebagai punca mereka gagal dalam hidup. Gagal? Si ibu bapa pun sebenarnya tidak mahu perceraian berlaku tetapi takdir Allah menetapkan begitu. Aku banyak berjumpa dengan pelajar yang bermasalah yang mana bila diselidiki mereka kebanyakannya datang dari keluarga yang bercerai berai (broken family). Aku pun cuba nasihatkan mereka agar tidak menyalahkan takdir hidup. Manusia dikurniakan Allah dengan akal fikiran. Gunakanlah dengan bijak. Dan mereka yang bermasalah tu sebenarnya bijak sebab tu la diterima masuk ke PSP, kan? Perlu ada matlamat hidup yang ada akhirannya itu. Sebenarnya kalau kita tau matlamat kita hidup di dunia ni adalah untuk membina akhirat, InsyaAllah kita kurang terkesan dengan warna-warni dunia. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. So, anak-anak murid sekalian, jangan anda merasa andalah manusia yang paling malang di dunia. Cuba lihat orang yang lebih malang daripada kita. Bersyukur sentiasa dan berdoa. Tundukkan diri anda kepada Allah yang Esa. Allah saja yang berkuasa dan tempat kita mohon segala pertolongan. Doakan ibubapa setiap masa. Gembirakan hati mereka. Bantulah mereka. InsyaAllah, hidup kita akan Allah redhai yang mana redha Allah adalah bergantung kepada redha ibu bapa.


Wallahualam..




p/s: Tadi masa aku pegi makan kat satu kedai ni, ada satu menu istimewa yang aku tak berani nak try.. "Black Paper Steak". Korang plak, ada berani? (Ingat nak ambik gambar tadi, tapi takut la plak tokey kedai ingat aku ni ahli kumpulan Datuk T.. hehehe)





2 ulasan:

adarnadzmie berkata...

selamt bercuti.. mkn byk2 buah strawberry yer..

Ahliacikgukhairul berkata...

hehe.. masam la..

Related Posts with Thumbnails