Singgah Jap

Sabtu, 20 Disember 2014

Periuk Bertekanan Tinggi - Noxxa

Salam semua.. sekarang ni Malaysia tengah bertarung dengan pasukan Thailand.. aku tunggu keputusan je la nanti.. kalah menang adat pertandingan.. semua kena terima dengan hati terbuka.. kena 'sporting'.. sapa tak nak menang kan? dan sapa yang nak kalah kan? tapi salah satu pasukan mesti mengalaminya.. sama ada kalah atau menang.. doa aku moga kita semua diberi hidayah Allah.. dapat masuk syurga tanpa hisab.. tak mo berkecik-kecik hati pasal bola.. jom citer pasal periuk lagi best.. hehe..

Nak kongsi dengan korang satu benda yang dah lama di pasaran.. kena beli kat Amway tapi brand Noxxa.. nak cerita pasal periuk bertekanan tinggi.. high pressure cooker..

Sebenarnya aku dah pakai hampir setahun dan Alhamdulillah banyak memudahkan kerja harian aku dalam menyediakan hidangan untuk seisi keluarga dan tetamu.. baru berani nak kongsi kat sini lepas dah buat macam-macam masakan.

Aku memang ingin sangat memiliki satu periuk tekanan tinggi.. sebabnya nak bagi cepat sikit masak sup tulang.. kalu korang ada terbaca entri aku sebelum ni pasal masak sup tulang mesti korang pun bersetuju dengan keputusan aku membeli sebuah periuk tekanan tinggi. 

Antara ciri utama yang aku beratkan haruslah :
1. Bertekanan tinggi
2. Menggunakan elektrik sebab senang nak bawak berjalan (cewah!)
3. Aku senang nak kendalikan sebab aku ni penakut
4. Senang nak bersihkan

Pastu aku pun survey periuk yang ikut keperluan (bukan kehendak ok)  aku tu kat Langkawi.. yang ikut ciri pertama memang banyak tapi tak satu pun ikut ciri kedua. Maka semuanya ditolak. 
Pencarian masih diteruskan sehinggalah kawan aku buat demo pasal periuk ni.. Aku terpikat kerana dia memenuhi kesemua ciri yang aku perlukan dan ada ciri bonus lagi.. Apa lagi.. terus la beli secara ansuran selama 3 bulan.. hehehe..

Ni la rupa paras periuk tekanan tinggi Noxxa tu.. ehsan dari pakcik google..

noxxa pressure cooker noxxa pressure cooker s guarantee card

Ciri bonus yang ada kat periuk ni..
1. Steam (kukus)
2. Stir fry (goreng)
3. Reheat/Warm (panaskan semula)
4. Slow cook 
5. Low Pressure
6. High Pressure - ciri utama yang aku cari

Alhamdulillah.. Allah kabulkan doa aku..

Langkah seterusnya.. aku cuba masak nasi.. 8 pot kecik.. cuma 8 minit saja.. hehe.. syukur.. tetamu nak tambah nasi pun tak terputus suap.. selain dari masak sup tulang yang mengambil masa 45minit berbanding 1jam setengah sebelum ni, aku dah cuba masak Nasi Beriyani Kambing.. mak aku tengok aku masak guna periuk tu terus terletus ayat dia "hmmmm... kalau gaya macam ni.. orang buta pun boleh masak.." 

Apa pendapat korang dari ayat mak aku tu? Kih kih kih..

Entri selepas ni.. cara memasak Nasi Beriyani Kambing dalam tempoh setengah jam saja..
Tungguuu!!!




Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails