Singgah Jap

Khamis, 3 Januari 2013

Sembang-sembang


Assalamualaikum..

Sibuk ke awal-awal tahun Masihi ni? Aku pun macam perasan sibuk sebabnya si kecik Atiqah dah nak masuk 3 tahun.. maknanya dia pun dah kena pakai uniform pergi sekolah.. dengan lain maksud.. bertambah la baju seragam nak digosok pada setiap minggu.. dengan itu ibunya perlu la memakai baju dari fabrik yang tak perlu digosok walaupun baru dikeluarkan dari mesin basuh. He.

Masih lagi dalam angan-angan nak pencen awal. Kesian kat anak-anak. Aku mengaku aku memang sangat tidak mampu untuk membuat kerja tambahan daripada yang aku buat sekarang. Kerja-kerja ofis dan kerja-kerja rumah. Aku memang kagum dengan rakan-rakan yang boleh bekerja sepenuh masa dan menjalankan  perniagaan. Sungguh aku tidak mampu untuk melaksanakannya. Nampak tak? Sebenarnya musuh aku adalah diri aku sendiri. Apa kata survey?

Bila baca surat khabar.. banyak kisah mengenai sambutan tahun baru. Macam-macam ragam. Oleh kerana banyak sangat ragam, maka banyaklah musibah di awal tahun. Sambutan tahun baru biasanya dikaitkan dengan percikan bunga api, mabuk-mabuk dan perkara-perkara yang pada aku sangat la tidak berfaedah juga tidak bermanfaat. Kajian juga ada dibuat yang mana hasilnya adalah jenayah paling tinggi berlaku pada ketika sambutan tahun baru. Apa tindakan kita?

Ada juga yang buat azam sempena tahun baru. Alhamdulillah, kebanyakan berazam untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik. Aku pun azam tiap hari nak tambah mukasurat Al-Quran yang dibaca. Makanya kena bangun lebih awal dan tidur awal. He.

Apa pun, muhasabah diri itu penting dilakukan selalu dan bukannya di awal tahun saja.
"Peace no war"





Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails