Isnin, 3 Oktober 2011

Pendidikan Solat

Agama kita menganjurkan supaya anak-anak dididik mengerjakan solat atau sembahyang sejak berusia tujuh tahun lagi. Anjuran ini terkandung dalam sepotong hadis Nabi SAW:

"Suruhlah kanak-kanak mengerjakan solat apabila berumur tujuh tahun dan apabila sudah sampai 10 tahun maka pukullah (sekiranya tidak solat)".

Suruhan dan latihan melaksanakan solat serta ibadah-ibadah lain seperti berpuasa, akan membiasakan anak-anak untuk mudah mentaati titah perintah Allah SWT.

Kebiasaan mereka mematuhi suruhan Allah SWT dan Rasulullah SAW akan dapat mempersiapkan individu kanak-kanak tersebut menghadapi alam kedewasaan dengan penuh yakin dan bersemangat.

"Anak-anak yang mendapat didikan beribadat di peringkat asas ini akan memiliki kesihatan jasmani, kemuliaan akhlak dan berperwatakan yang disukai ramai".

Sumber dari buku "Indahnya Hidup Bersyariat" susunan Dato' Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid


Buku ini merupakan modul fardhu ain untuk diri, keluarga dan masyarakat sepanjang hayat. Boleh didapati di semua kedai buku. Jom!

Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...