Singgah Jap

Khamis, 27 Oktober 2011

Adab Usul

Barrakallahufikum..

Empat perkara diperbanyakkan:
1-Dakwah
2-Taklim wa taklum
3-Ibadat
4-Khidmat

Empat perkara dikurangkan:
1-Masa makan dan minum
2-Masa tidur dan rehat
3-Masa di luar masjid
4-Cakap sia-sia

Empat perkara ditinggalkan:
1-Jangan harap pada makhluk
2-Jangan minta pada makhluk
3-Jangan membazir
4-Jangan guna barang tanpa izin

Empat perkara jangan disentuh:
1-Isu semasa dan politik
2-Mazhab dan masalah khilafiah
3-Pangkat dan keturunan.
4-Minta Derma.


Adab usul untuk diri sendiri masing-masing. Insya-Allah, semua ini boleh dapat bila keluar di jalan Allah SWT. Kalau setakat baca-baca je kat sini takde mujahadah maka susah lah nak datangkan perkara-perkara tu. Benda tinggiii kena mujahadah lah kan.


Aku pun tak dapat-dapat lagi!!


Tuan2 tolong doakan aku dan CK, kena keluar lagi dan lagi.


copy paste dari blog adik Ziarah76. Moga ada manfaat untuk diri aku dan seluruh umat.


4 ulasan:

School Of Tots berkata...

Alhamdulillah atas paparan ini. Dapat saya fahami sedikit sebanyak perihal sebenarnya dalam perkara2 dasar jamaah.

Hidayatullah berkata...

perkara yg kita kne bwat bukan sekadar dalam khuruj.. tapi time luar khuruj pon kne bwat.. moga Allah pilih kita untuk amalkan

Ahliacikgukhairul berkata...

SOT : InsyaAllah dapat kita manfaatkan.

Hidayatullah : Betul dik, kita kena azam dan doa dan doa dan doa. InsyaAllah

RuMaH TuA berkata...

Sama2 kita beramal....

:-)
Moga Allah kasih kita.

Related Posts with Thumbnails