Singgah Jap

Khamis, 4 Mac 2010

Perjalanan ke Tanah Suci - Bahagian 11

Habis waktu wuquf.. masuknya waktu maghrib.. kami pun solat maghrib dan isyak secara jamak tamam.. then terus tunggu giliran untuk naik bas ke Muzdalifah.. jarak cuma dalam beberapa km je.. ramai gak aku tengok jemaah dari negara lain yang berjalan kaki.. tu yang pahala lagi berganda-ganda tuh..

Sampai je kat Muzdalifah dalam kul 7.30 malam (waktu Malaysia 12.30 tengah malam).. pihak muassasah bagi setiap sorang satu pek makanan (air kotak, air mineral, biskut, kek) untuk alas perut.. kena mabit (duduk) sehingga tengah malam.. waktu diputuskan tengah malam adalah 11.30 malam.. dengan lain maksud (ayat buku).. berada di Muzdalifah selepas separuh malam 10 Zulhijjah hingga seketika sebelum terbit fajar (masuk waktu subuh) hari tersebut. Sebaik-baiknya berada sepanjang malam dalm tempoh tersebut. Namun memadai walau berada seketika sahaja...

Kat sini kita disunatkan berzikir, baca Al-Quran, solat sunat (tapi tak dapat nak solat sebab tak de ruang.. hehe.. orang begitu ramai dan muat-muat untuk satu tempat duduk je..) dan mengutip 7 biji anak batu (sebesar kacang kuda) yang akan digunakan untuk melontar di Jamrah Kubra pada esok hari nanti.. . CK pun tido dengan gaya udang merekot tapi aku tido duduk je.. sunnah nabi.. tido waktu di Muzdalifah..


suasana macam di Padang Mahsyar.. tunggu nak dihisab..

manusia bertebaran nak mabit di bumi Muzdalifah.. (nampak tak bendera Malaysia berkibar dengan cantiknya tu?)

lautan manusia.. ramai dok kutip anak batu sambil menguis-guis tanah kat tempat duduk.. sambil tu berzikir.. toilet pun ada sepuluh buah gak dan perlu berkongsi dengan orang ramai.. sabar ya..


CK sebelum merebahkan dirinya (zzzz)..


aku.. hehe.. tunggu waktu sesuai nak lelap..
Kitorang stay kat bumi Muzdalifah sampai pukul 4pg.. pas tu naik bas ke Mina plak..


p/s: Mabit di Muzdalifah adalah wajib haji.

3 ulasan:

Umma-ali berkata...

Salam,
Aah...tokonang den nengok gmbr2 ni...nostalgic betul!!!

norisramzi berkata...

teringinnya nak ke sana....insyaallah...amin...moga2 sampai....

ahliacikgukhairul berkata...

kak umma-ali: saya masih terkenang-kenang sampai sekarang.. azam nak pegi lagi..

noris: InsyaAllah.. kalau ada azam Allah akan mudahkan..

Related Posts with Thumbnails