Singgah Jap

Ahad, 9 November 2014

Pengurusan Asma @ Lelah

Salam Muharam semua.. dah masuk tahun hijrah yang baru.. maknanya umur kita semakin bertambah dan masa hidup kita semakin pendek.. tanda semakin hampir kita dengan akhirat.. Oh! Apa persiapan kita untuk diaudit nanti? Sebelum akhirat, tempat persinggahan adalah alam kubur.. Bila bayangkan kita bakal keseorangan dalam kubur, tinggalkan semua yang ada kecuali amalan kita, takutnya.. Moga Allah beri kita kekuatan untuk terus beramal dan menyebarkan ilmu yang ada.. Amin

Tajuk aku kali ni agak serius sikit. Nak berkongsi ilmu dengan kawan-kawan melalui blog picisan aku ni. Aku pun sebenarnya penghidap asma tegar (sebelum ini). Alhamdulillah, dengan izin Allah, asma aku dapat diuruskan dengan baik.

Asma ni penyakit yang mengganggu pernafasan. Kira guna bahasa orang kebanyakan la eh. Kat utara, asma ni diorang panggil 'penat'. Kalau orang Johor, penat tu bermaksud letih dan asma kami panggil 'semput'. Hahaha.. moralnya.. asma = semput = lelah = penat.

Ok.. bila asma menyerang, kita rasa dada kita ketat, nafas jadi pendek. Sebelum tu mungkin kita batuk atau selsema atau alah dengan habuk atau alah dengan cuaca panas atau sejuk. Sebenarnya saluran pernafasan bengkak dan jadi sempit. Kita susah bernafas, nak baring pun tak boleh. Oh! Orang yang mengalaminya je yang tau. Biasa kalau pegi klinik, doktor terus bagi cuti sakit dua hari. 

Alhamdulillah, asma aku tak diwariskan kepada anak-anak. Kira bukan harta pusaka la.. Aku kena asma sejak kecil, bila masuk sekolah asma aku hilang. Datang semula lepas aku bersalin anak pertama. Konon-konon nak makan jamu lepas bersalin tapi air masak kurang diminum, maka batuk mula menyerang kerana badan terasa panas dan berpeluh. Seterusnya, asma pun datang menjengah.

Sejak tu, kerap gak asma aku datang ziarah. Cuaca sejuk dia datang, cuaca panas pun dia datang. Ais dah tak boleh minum. Hilang nikmat makan masa tu. Masa tu kalau asma datang, aku bawak pegi klinik supaya dia balik. Hehehe.. Kira asyik makan steroid je la.

Serangan asma aku agak kronik masa aku mengandung anak kedua, asma yang datang tak mau balik-balik. Nak makan ubat steroid tak boleh sebab mengandung. Doktor bagi serpihan kristal. Masukkan dalam air panas, kemudiannya wapnya disedut untuk membuka rongga pernafasan. Namun masih tiada keizinan dari Allah. Aku cuba berurut. Alhamdulillah. Makcik urut jumpa urat bersimpul aku dan dileraikannya. Asma pun tak jengah untuk tempoh yang lama.

Namun asma masih tak lupakan aku. Datang lagi dan aku cuba gunakan alat penyembur pelega (reliever inhaler). Setiap kali kena serang, aku sedut dua kali. Sampai satu tahap, tak lega pun. Seram dah. Doktor bagi pulak aku guna alat penyembur pencegah (preventer inhaler). Guna setiap pagi dan petang. Alhamdulillah. Sepanjang aku gunakannya, asma tak datang.


alat sembur pelega.. guna bila perlu (bila diserang asma)

yang ni pulak alat sembur pencegah.. guna setiap pagi dan petang

Walaubagaimanapun, aku hanyalah manusia biasa. Culas juga dengan disiplin. Hehehe.. Bila mengandung anak ketiga, asma datang kembali, Pastu, nak bersalin secara pembedahan pulak. Cuak berganda di situ. Doktor bius datang terangkan risiko yang mungkin dihadapi oleh pesakit asma macam aku semasa pembedahan sedang dijalankan. Sudah semestinya, mati la kan. Masa tengah operasi tu, doktor bagi aku bantuan pernafasan sebab takut aku kalah dengan ubat bius. Alhamdulillah. Selamat dan mudah semuanya.

Lepas bersalin, aku cuba makan habbatussauda hingga kini. Alhamdulillah,. Asma aku tak datang jengah dah hingga kini. Habbatussauda tu ada dalam dua jenis. Dalam bentuk perahan minyak dan serbuk. Dua-dua pun ok. Cuba korang amalkan. InsyaAllah. Banyak penyakit hilang. 



aku makan yang ni.. ada 24kapsul. Makan sebiji nak tidur dan sebiji lepas bangun tidur. Dos 450mg. Dalam bentuk perahan minyak. Ada cap pharmaniaga. Harga lebih kurang RM12. (yang ni gambar dari google)




kadang-kadang aku makan yang ni.. dari syarikat yang sama cuma tak da cap parmaniaga. Murah sikit. RM10. Sama dan serupa dari segi jumlah kapsul dan dos (450mg). Sesuai untuk umur 12 tahun ke atas.


aku mula makan habbatussauda yang diproses oleh Syarikat Jaafar Rawas, Kelantan. Yang ni serbuk dalam kapsul. Murah sikit. Isi 60 kapsul. Harga RM25.


 

yang ni boleh titik dalam mulut baby. RM20 sebotol.  Mudahan untuk hilangkan lendir dan kahak. Bagus untuk hilangkan radang kulit (ekzema). Aku beli kat Syarikat Jaafar Rawas di Kelantan. Bagus amalkan pada anak-anak. Sistem imun jadi kuat. InsyaAllah.


 aku sekeluarga amalkan gak makan madu setiap pagi. RM10 je sebotol kecil.


antara madu pilihan kami sekeluarga. RM75 untuk botol besar. 


aku amalkan juga minyak zaitun 2 biji setiap pagi. Isinya 20 kapsul = RM10. Alhamdulillah, bagus untuk lutut, kawal kolesterol jahat dan darah tinggi.



yang ni losyen minyak zaiton. RM18. Aku spray kat rambut aku sekeluarga. Boleh jadi ubat pencegah kutu. Hehehe.. sebab kutu tak boleh bergayut kat rambut yang licin. Sapu juga di muka dan
 tangan untuk cegah radang kulit. InsyaAllah.


minyak zaitun dalam botol besar pulak (RM25)  aku guna untuk tumis-tumis sayur dan  renjis kat daging burger. Katanya boleh hilangkan lemak tepu dalam burger tu.

Korang cuba la. Niatkan pemakanan sunnah. InsyaAllah. Di zaman kerosakan umat ni, kalau kita amalkan sunnah (dari sekecil-kecil ke sebesar-besar sunnah), Allah beri ganjaran 100 pahala mati syahid. Jom kita!

Wallahu'alam.



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails