Singgah Jap

Khamis, 24 April 2014

Pergerakan Solat untuk Wanita

Alhamdulillah.. selesai sudah semua kertas peperiksaan diduduki untuk semester ini.. Lega suku.. yang tiga suku lagi tu nak menyemak skrip jawapan, moderasi dan seterusnya memproses markah.. tapi jangan lupa.. semester pendek sedang menunggu.. kerja.. kerja.. kerja.. memang tak habis la.. itulah pilihan kitakan.. teringat kat kata-kata ayah kawan aku..
 "Dulu hang yang pergi cari kerjakan?".. betul lakan?
hehehe.. tidak syak lagi..

Ok.. nak kongsi sikit ilmu dengan korang sekalian.. moga bermanfaat.. baru ni CK kata dia terdengar dekat bayan.. seorang maulana berkata..
"Semua masalah boleh selesai dengan solat, dan kalau solat kita tak dapat selesaikan masalah kita.. bagaimana solat kita nak selamatkan kita di akhirat nanti?"
Oh! 

Apa pandangan korang? 
Jom kita audit solat kita.. usahakan untuk solat di awal waktu.. kita orang perempuan ni ada 3 perkara yang boleh menghalang kita dari bersolat.. 
1. Mati
2. Darah Haid
3. Darah Nifas
contoh kata jika masuk waktu Zohor pukul 1.30 petang, kita mati /keluar darah haid/ keluar darah nifas pada pukul 1.45 petang dan kita belum bersolat Zohor.. makanya kita sudah terhutang satu waktu solat.. terus nama kita naik di pintu neraka.. Na'uzubillah.. aku pesan untuk diri sendiri dan anak-anak juga..

Selain dari solat awal waktu, jom kita tengok ketertiban solat kita.. ikut SOP tak?

Kat bawah ni adalah lakaran untuk pergerakan dan perbuatan dalam solat bagi wanita.. kredit kepada si pelukis (bukan aku.. moga Allah merahmati beliau.. Amin)




Jom kita!




Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails