Selasa, 10 April 2012

OH!

Hambatan kerja buat aku rasa sangat letih. Kerja rumah + kerja opis + kerja sekolah anak (eh?).. terus rancang nak pencen awal.. he.. Aku tak berapa nak setuju umur bersara dinaikkan ke 60 tahun.. hmmmm.. bagi peluang pulak pada generasi muda untuk berkhidmat.. kita yang lama (ha? lama?) ni jadi pemerhati dan penasihat kepada organisasi. He.  Bukan ke bagus kalau kita pencen umur 50 tahun dan kemudian pakat-pakat imarahkan masjid dengan sungguh-sungguh? Banyak masa terluang untuk hadiri majlis ilmu dan fokus pada usaha agama. Berangan memang best. Tak kena bayar tetapi tidak mustahil kan?

Lagi satu kan.. aku rasa hari Jumaat memang patut dijadikan sebagai cuti hujung minggu. Dari pemerhatian aku yang lemah iman ni.. bila kita bekerja hari Jumaat.. sunat-sunat Jumaat agak sukar untuk diamalkan.. contohnya : mandi sunat solat Jumaat, memotong bulu2, mengerat kuku dll. Orang lelaki dok pergi solat dari opis.. yang pompuan pulak biler time rehat agak panjang akan mengunjungi pusat membeli-belah (termasuk aku.. he..). Jeles dengan kengkawan di Terengganu, Kelantan dan Kedah.

Baru-baru ni diumumkan kenaikan gaji untuk kakitangan kerajaan kan. Barang-barang keperluan mesti naik harga punya pas ni. Seronok biler gaji naik ni dan ramai yang azam nak bersedekah lebih. Tapi biler masa nak isi e-filing tahun depan.. terus terperanjat.. "Eh! Apasal banyak sangat kena cukai ni?" He.

Sebenarnya, aku nak share dengan korang satu perkara. Sekarang ni kan banyak iklan nak tambah pendapatan tambahan, nak settlekan hutang dan macam-macam bentuk jenis usaha yang mendatangkan duit yang mana sesetengah pihak percaya dengan duit kita boleh hidup senang dan bahagia. Di pihak aku pulak, aku sangat yakin kalau korang amalkan baca Surah Al-Waqiah setiap malam + solat Dhuha di siang hari - banyak masalah kewangan kita selesai, jiwa tenang dan tidak terkesan dengan kehendak yang bukan-bukan. Cubalah. InsyaAllah.


Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...