Singgah Jap

Isnin, 16 Januari 2012

Percutian 3 hari 2 malam di Hospital Seberang Jaya

Baru-baru ni Atiqah diserang semut api di hadapan rumah kami. Bengkak satu badan dan merah menyala. Takutnya Allah je yang tahu dan sakitnya Atiqah yang rasa.


Lebih kurang macam ni la rupa semut tu. Korang nampak tak sepit depa tu? Sampai berbekas tau..

Ceritanya macam ni.. satu petang lepas balik dari kerja dan ambil anak-anak dari tempat penjagaan masing-masing, kitorang lepak-lepak menikmati minum petang di rumah jiran sebelah sambil memerhatikan anak-anak bermain. Ada yang berbasikal dan berjalan-jalan di bawah pokok. Mata aku sentiasa perhatikan Atiqah dan nampak Atiqah ambil sebatang ranting. Tiba-tiba Atiqah menangis dan aku pun terus menerkam ke arahnya. Rupanya badan Atiqah dah dinaiki semut api yang berada di ranting tu. Aku pun terus buang semut di badannya dan buka baju. Sapu minyak dan bagi minum susu. Sekejap je naik merah dan bengkak. Kami pun terus ke Bahagian Kecemasan di Hospital Seberang Jaya. Alhamdulillah, 3 orang doktor terus uruskan Atiqah. Air mata aku tak berhenti tengok Atiqah. Kemudian Atiqah di tahan di Wad 2.

Ni masa kat emergency.. doktor nak masukkan jarum dan terus bagi ubat anti bisa dan anti bengkak..


tengok kaki je aku dah sedih..


nampak tak bengkak dan merah di muka Atiqah.. air mata aku memang tak berenti la..


bibir bengkak sampai terjuih..


tangan bengkak sampai tak boleh menggenggam..


 dah tengah malam.. kurang sikit bengkaknya.. Alhamdulillah..



malam pertama bercuti di hospital.. Atiqah tidur lena macam biasa.. badan dah kurang bengkak..


malam kedua.. Alhamdulillah.. merah pun hilang..


Syukur Alhamdulillah.. rupanya Allah aku uji aku hanya sedikit. Apabila melihat jiran katil Atiqah di hospital, rasa terlalu ringan sakit Atiqah berbanding mereka. Moga Allah sembuhkan penyakit mereka.

Di hospital juga aku dapat merasakan dikelilingi orang-orang berhati mulia. Para doktor, jururawat, pesakit dan juga penjaga pesakit. Masing-masing saling mengambil berat dan bertukar-tukar pengalaman. Iqram muslimin diamalkan di sini. Syukur padaMu Ya Allah..


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails