Singgah Jap

Rabu, 29 Februari 2012

Kebajikan dan Dosa

An-Nawwas bin Sam’an Al Anshari berkata; “Aku pernah bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tentang makna kebajikan dan dosa.

Baginda bersabda: “Kebajikan itu ialah akhlak yang baik. Sedangkan dosa ialah sesuatu [perbuatan dan seumpamanya] yang menyebabkan kegelisahan dada, dan engkau sendiri benci jika perbuatanmu itu diketahui orang lain”.


Pengorbanan


Ahad, 19 Februari 2012

Nama Anak

Atif: Ibu, hari ni kan kawan Atif, Luqman Bashir datang sekolah pakai jubah dan serban. Dia jadi imam masa solat Asar tadi.

Ibu: Ya ke? Alhamdulillah. Ibu suka tengok budak-budak pakai jubah dan serban.

Atif: cita-cita dia pun sama dengan Atif, nak jadi ustaz. Nanti ibu panggil Atif Ustaz Khairul tau.

Ibu: Alhamdulillah.. Mesti mak Luqman pun suka kan.

Atif: Tadi kan, Luqman kata, nanti dia nak namakan anak perempuan dia Bashirah binti Bashir. Pada ibu, Atif nak namakan anak Atif apa nanti?

Ibu: Atif, Atif baru je naik Darjah Dua tau. Mengaji pun tak khatam lagi.

Atif: Oooooo.. Nanti bila Atif dah Darjah 3 baru la boleh fikirkan nama anak Atif ya.

Ibu: huhuhuhuhu...


Khamis, 16 Februari 2012

Mabruk!!

Syukur Alhamdulillah, buat rakan-rakan penyandang baru DH44 di seluruh Malaysia,




p/s: Jangan lupa sujud syukur ya.. he.. bagi yang tidak berjaya untuk kali ini, yakinlah akan rezeki Allah itu ada dalam pelbagai bentuk, cara, jalan dan sebagainya. Ada hikmah di sebalik ketentuan Allah. Jangan putus asa. Cuba lagi di masa hadapan. InsyaAllah.
Related Posts with Thumbnails