Singgah Jap

Isnin, 8 September 2014

Doa agar dimudahkan urusan dan ucapan

Salam semua..
Maaf ya.. entri sebelum ni macam garang sikit walaupun aku memang garang..hehe.. kebetulan pulak lepas aku up entri tu.. harga rokok pun naik.. sekotak jadi RM13.. memang merokok ni lambang kekayaan la.. hahaha..

Masa taip entri sebelum ni.. Atif ada kat sebelah.. boleh dia selamba je sound.. "Ibu ni ye ke nak belasah orang tapi Atif tengok dengan katak pun ibu takut..".. Oh! Sentap kejap tapi memang itu la kenyataannya.. Yang Atiqah pulak kata, "Ibu, kenapa takut katak? Kan kita kena takut Allah Ta'ala je.".. Aku terkena lagi.. Muhasabah diri jap.. 

Apa aktiviti korang hujung minggu baru ni? Sabtu baru ni aku melawat anak rakan yang dilanggar motor.. teruk jugak keadaannya.. patah kaki dan pendarahan di kepala.. dibedah dan dikomakan (direhatkan) sebab otak masih bengkak dan sakit.. Mohon doa sahabat sekalian.. moga anak itu cepat sembuh.. sebelah katil anak kawan aku tu ada sorang baby yang masih belum diberi nama.. jantung bermasalah.. kedudukan lain dari biasa.. Moga Allah beri kesembuhan pada mereka semua.. memang hospital adalah antara tempat terbaik untuk kita muhasabah diri.. betapa sihat itu adalah nikmat yang tak boleh kita dustakan.. Allahurabbi..

Ahad pulak untuk aku buat 'spring cleaning'.. settle semua urusan kain baju (hari-hari sebenarnya tapi hari Ahad kerjanya lebih sikit).. masak pun ringkas je.. mee goreng + nasi putih + ikan goreng + kicap.. kenyang untuk tengahari dan malam.. syukur..

Malam Isnin tu sementara teman anak-anak susun jadual.. aku pun selak-selak jugak la buku untuk kelas hari Isnin.. ada 2 subjek = 5 jam.. dalam hati doa moga anak-anak murid faham apa yang aku nak sampaikan.. biasanya aku akan baca doa ni banyak-banyak sepanjang aku berjalan ke kelas.. bagus juga kita amalkan 21kali lepas solat subuh.. mudahan Allah tajamkan fikiran kita dan mudahkan urusan kita.. Amin

 

Doa ni pun elok dibaca sebelum kita memulakan ucapan.. moga apa yang kita sampaikan akan difahami oleh mereka yang mendengar dan bermanfaat.

Wallahu'alam




Related Posts with Thumbnails