Singgah Jap

Ahad, 30 Jun 2013

300 menu

Alhamdulillah.. Ahad lepas aku sempat layan anak-anak makan roti tisu di spot feveret kami... Hussain Nasi Kandar di Aeon Big.. CK kuar 3 hari makanya malas nak masak beria sangat sebab menu anak-anak biasanya lebih ringkas.. Nak lagi ringkas ke Hussain la kita... Ngeeee...

Tipah : Ibu tau tak buat roti tisu ni?
Ibu : Tak tau, ibu macam Tipah la, tau makan je.. hehe
Tipah : Ibu ni, nanti ibu baca buku tu ibu ikut la macam maner nak buat roti tisu. Ibukan selalu cakap kat Tipah, "Tengok macam dalam buku ni, kita kena buat baik dengan orang, cakap terima kasih." Haaaaaa, macam tu la sama dengan Tipah.
Ibu : Tipah makan la roti tu sampai habis. Dah kenyang nanti tak payah la ibu kena buat.. Hahaha (mau menang juga.. apa pun tak boleh)

Mesti korang nak taukan buku apakah yang dimaksudkan oleh Tipah dalam dialog di atas... Taraaaaaaaaaaa......


Korang ada? Aku pun baru je memilikinya. Nak pinjam? Boleh, tak de masalah tapi adalah lebih bagus korang beli sebab kesian kat si pengarang dan penerbitnya.. Korang bayangkan tak susah payah diorang untuk menyiapkan buku ni? Hehehe.. sila la bayangkan.. Cuba close-up sikit kat buku tu.. ada menu awal berbuka, lauk pauk dan sayuran, kerabu dan sambal, hidangan ringkas bersahur, sajian syawal dan macam-macam lagi. Memang berbaloi la. Harga RM30 tapi boleh dapat diskaun 15% di Hasani Book Store.

Hmmm... betul la orang tua kata, cari la isteri yang rajin masak bukan pandai masak.. dalam maksud yang lain walaupun sudah ada pemanggang maupun pengukus ajaib yang boleh memudahkan tugasan memasak tetapi jika sudah diserang virus malas iaitu penentang kepada virus rajin.. apa pun tak boleh.. tapikan.. kalau kita nak pasangan yang baik kita perlu jadi baik dulukan? Maka, kalau kita nak isteri yang rajin masak, suami perlu la rajin dulu. Tak gitu?

Cakap banyak pun tak guna.. itu antara persiapan Ramadhan mendatang.. oleh kerana menu untuk Ramadhan dan Syawal maka buku tersebut bakal dibuka bila menjelangnya Ramadhan... hehehe... (ada kawan aku kata kena buka dari sekarang sebab nak beli bahan-bahannya.. betul juga kan?)





Related Posts with Thumbnails