Khamis, 2 November 2017

Cabaran

Assalamu'alaikum..

Dah masuk bulan November dah kita.
Maksudnya, dah nak habis pun tahun 2017.
Semakin dekat dah dengan tahun 2020.. apatah lagi dengan kematian 😓😓😓 

Dulu-dulu, rasa macam lama lagi je 2020 ni.. masa tu keluar soalan dalam subjek 'Public Sector Accounting' pasal Wawasan 2020.. aku kena hafal la kan 9 cabaran yang perlu dilaksanakan untuk mencapai wawasan tu.. kalau tak, tak lulus la aku subjek tu.. antara yang aku ingat adalah untuk menswastakan banyak syarikat milik kerajaan atas tujuan untuk mengurangkan tanggungan kerajaan.. lebih kurang begitulah maksudnya.. 

Namun sekarang usah ditanya lagi pasal cabaran-cabaran tu.. dan jangan sesekali mencabar aku untuk menghafalnya.. walaupun aku mungkin rasa tercabar namun aku biarkan sahaja cabaran itu berlalu begitu saja.. Semuanya atas faktor-faktor penuaan yang semakin ketara..  😎

Sebenarnya bukan apa.. sekarang ni aku sedang berhadapan dengan cabaran membesarkan anak-anak di zaman yang serba mencabar ini.. zaman pasak mungkar.. 
Cabaran ni bukan ada 9 saja.. banyak dan pelbagai.. disedari mahupun tidak.. juga berbeza mengikut anak..

Namun yang perlu kita ingat.. walaupun zaman kita dan anak kita sangat jauh berbeza cabarannya.. namun cara pendekatan dan penyelesaiannya tetap sama.. solat, Al-Quran & Sunnah. Kita kena banyakkan berdoa untuk keluarga & ummat. InsyaAllah. Doa itu juga akan berbalik pada kita. 

Mengaku sajalah kita adalah hamba Allah yang tiada daya upaya supaya kita dapat hindarkan diri dari sifat ujub, riak, takabbur, bongkak dan lain-lain sifat mazmumah. 

Peringatan untuk aku juga 😅





Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...