Rabu, 3 Mac 2010

Perjalanan ke Tanah Suci - Bahagian 9

Alhamdulillah... baru lepas makan sebiji buah delima pemberian Dieba.. sedap dan manis.. ada lagi dua biji nak makan.. tima kasey Dieba atas ingatan ko.. mudahan Allah akan murahkan dan luaskan lagi rezeki ko.. InsyaAllah.. Amin..

Ok.. sambung di episod kali nih.. lebih kurang 10 hari sebelum hari wukuf.. weol dah tak digalakkan buat umrah.. jaga kesihatan dan siapkan bekalan ubat secukupnya.. jangka berada di Arafah 2 hari dan di Mina 3 hari.. aku pulak Allah kurniakan tidak mengalami haid time tuh.. (SEBABNYA?).. then aku pun pegi la 'consult' dengan doktor berkaitan dengan keadaan aku tu.. Alhamdulillah.. biler aku tengok doktor tu cam relek je dan ayat-ayatnya yang memberi semangat maka aku pun azam dalam hati yang InsyaAllah aku boleh laksanakan dengan sempurna semua rukun dan wajib haji.. CK pun beri semangat yang tak berbelah bahagi.. dia kata dia doakan aku depan Kaabah supaya aku sihat sepanjang masa.. I luv u.. (i'm very touched la..)..

Malam sebelum berangkat tu.. di setiap tingkat hotel tempat weol menginap tu adakan sembahyang hajat dan bacaan Yasin.. mohon Allah mudahkan semua urusan weol dan moga mendapat haji yang mabrur..
Then tiba la hari yang dinanti-nantikan.. jam 10pagi weol sebilik dan jejaka di bilik sebelah dah bersiap dalam pakaian ihram.. tapi niat tak pasang lagi.. tiba-tiba hujan pun turun dengan agak lebat... suspens dah ni.. kira jarang-jarang berlaku hujan di Kota Mekah.. kira kena tunggu jap lagi sebab khemah kt Arafah basah.. weol pun solat zohor dan minum-minum petang sementara tunggu hujan reda...

langit agak gelap.. gambar ni aku snap dari tingkap bilik.. air turun dengan deras dari bukit..

jiran dari bangunan sebelah turun gak nak ke Padang Arafah walaupun hujan agak lebat..

Alhamdulillah.. hujan pun berhenti pas Asar tu.. ni roomate aku n CK dok bersiap-siap nak turun ke tingkat bawah untuk naik bas.. then time ni la weol baru pasang niat untuk haji.. (Sahaja aku mengerjakan haji dan aku berihram dengannya kerana Allah Taala).. weol diarahkan hanya bawa beg yang diberi oleh pihak Tabung Haji je (anggaran berat untuk 5kg) sebabnya ruang duduk di khemah Arafah dan Mina sangat terhad.. tapi.. biasa la orang pompuan kan.. nak bermusafir 5 hari pun macam-macam nak bawak.. tu yang pakat bawak extra beg tuh.. degil sungguh.. hehehe..



ni dalam bas sewaktu menuju ke Padang Arafah.. jauhnya lebih kurang 21km dan Alhamdulillah kami sampai dalam masa setengah jam je.. so.. before mahgrib dah ada kt situ.. suasana jadi sejuk dan lembab sebab baru lepas hujan..



yang ni plak suasana dalam khemah pompuan kat Arafah masa baru-baru sampai.. kiranya ruangan untuk kita hanya muat untuk kita baring dan letak beg di hujung kaki.. tu yang menuntut kesabaran yang sangat tinggi.. toilet ada sepuluh je tapi kena kongsi dengan ramai orang.. so.. lupakan keselesaan ya.. apa pun aku memang bersyukur sebab dapat sampai kat sini dan alaminya sendiri.. Alhamdulillah..


K.. sambung lagi nanti.. (niat haji adalah rukun haji dan seelok-eloknya berniat di penginapan masing-masing)

Tiada ulasan:

2019 dah?

Assalamu'alaikum semua!! dah 2019  dah raya pun kita satu entri pun tak da jem teruk idea aku  ðŸ˜‚ entri terakhir pasal...